Gå til innhold
Arkivverket

[#16487] Væverslekt fra Bergen?


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Slektsnavnet Madzau/Matsau/Madsauv synes å være knyttet til yrkesgruppen vevere i Bergen spesielt i perioden 1750 til 1800. Under døpte i Bergen går en del navn igjen: Franzt, Ingebricht, Christian; Erich, Diederich og Ole Gres - alle som fedre med etternavn Matzau. Ved FT i 1801 finnes kun dette etternavnet i Bergen. Kjenner noen til hvor de kom fra- og hvordan slektsforholdet var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Denne tok borgerskap i Bergen allerede 1690, der hans far, Adam, igjen tok borgerskap 1670, og sistnevnte kom fra Hamburg. Du finner også flere andre i slekten i borgerboka her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Til Tore(innlegg 2):Den første Matzau(Matzov)jeg finner registrert døpt i Bergen (i Digitalarkivet) er Isaac 13 april 1729 - med far Christen Matzov og mor Anna Catharina Krøger. 'Min' Christian Matzau døde sept. 1801 - 78 år gml. Det skulle - hvis dette er riktig - bety at han var født ca 1720. Han giftet seg med Barbara Bang i DK i Bergen 22.11.1758. Barbara døde 09.11.1795, 64 år gml. Vet du hvor slekten Matzau kom fra? Det høres tysk ut i mine ører! Har du noe nærmere kjennskap til Bang slekten? Jeg finner ikke Barbara Bang døpt i Bergen. Skal en tur til hovedbiblioteket i Bergen i morgen. Vil undersøke om det finnes noe mer om disse slektene der. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.