Gå til innhold
Arkivverket

[#16488] Sykdom: a - hva betyr det?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Takk, det var jamen kjapt ekspedert!'Aandssvag' kan nok stemme i det konkrete tilfellet jeg lurer på.Nå har jeg blitt fortalt at personen det gjelder var født frisk, men i 2 års-alderen hadde hun en sykdom som resulterte i denne åndssvkheten. Noen som har forslag til hva slags sykdom det kan ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I den trykte teksten på tellingslistene i 1900 står det: 14. Sindssvag, Døvstum eller Blind. Var nogen af de anførte Personer: Døvstum? (D.) Blind? (B.) Sindssyg? (S.) Aandssvag (d.v.s. fra Fødselen eller den tidligste Barndom)? (Aa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Alle barn født i Norge må ta Føllings prøve når de er ca. 5 dager gamle. Blodprøven viser om de har Føllings syndrom, en sykdom som gjør at de blir 'sinnsyke' hvis den ikke blir behandlet. Behandlet er kanskje ikke riktig ordvalg - det dreier seg om streng diett som de må holde seg til hele livet. Dette er kun en lekmannsbeskrivelse, slik jeg har oppfattet det ved mine barnefødsler. Ingen av mine hadde dette, heldigvis... Vet ikke om dette er et alternativ for den aktuelle personen. Mvh. Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.