Gå til innhold
Arkivverket

[#16489] Oppdatert informasjon på personer 1940 - 2003


Gjest Lars Ove Brenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Brenna

Er litt ny på dette, og ønsker derfor å begynne så nær nåtiden som mulig. De søk jeg gjør bakover i tid tyder på at slekten kommer fra helt andre kanter av landet enn hva jeg trodde... og derfor må jeg antakelig gå bakover person for person. Må begynne så oppdatert som mulig, og trenger derfor DIN hjelp til å finne 'dagens' registere. Finnes disse, eller kun i Folkeregisteret som jo 'ingen' har tilgang til.... ?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei Lars Ove!Jeg er også 'relativ fersk ' på dette området, og vil bare gi deg noe av den informasjonen som jeg fikk da jeg startet:1. Selvom personer kommer fra andre steder en der du kommer fra, så er det gjennom bibliotek ikke noe problem å bestille Kirkebøker på Mikrofilm. Du får altså ikke se selve boken, men hver side i boken er kopiert over på film, slik at du kan lese hva det står der. ( ps.. hvis det lokale biblioteket ditt har mikrofilmapparat da, det trenger man for å lese disse filmene).2. Det enkleste er å begynne med personer som kan ha vært i live ved Folketellingen i 1900. I den får man ofte mye informasjon, som kan hjelpe deg videre i søket ditt.3. en annen kilde kan være lokale bygdebøker. Disse er av varierende kvalitet, og regnes ikke som 'primærkilder'.3. 'Primærkilder' er : Kirkebøker, Skifteregister, Panteregister o.l. Dette får du sving på hva er etterhvert... :)4. Det finnes ulike typer sperregrenser på hva slags materiale du kan få tak i. Noe er det helt opp til 100 år på. Jeg er litt usikker på hvilke sperrefrister som gjelder på kirkebøker, så det får noen andre hjelpe deg med!spørmålet ditt er jo om registre fra 1940 og fram til idag, så svaret ovenfor kan kanskje virke noe på siden av det spørsmålet. Men jeg tror det er mange registre som er i denne perioden, fortsatt er under sperregrensen ( HER må andre korrigere meg, hvis jeg tar helt feil!!)slik at du må begynne litt tidligere.Til slutt fikk jeg et tips av noen om å finne eldre mennesker ( eventuellt yngre med mye kunnskap) og forsøke å få så mye som mulig ut av disse personene, gjerne ta opp samtaler på bånd, slik at du kan få noen ledetråder der.En annen ting, så kan du jo bruke dette brukerforumet, men da må du huske på å gi all mulig tilgjenglig informasjon du har. Selvom en opplysning kan virke som en bagatell, så kan det være nettopp dette som fungerer! Ja, dette var mitt svar! Andre må gjerne korrigere meg, hvis jeg skulle være helt ute på viddene, og ikke vite noe om dagens register..Jo forresten... Noen ganger KAN det fungere med å rett og slett gå til ( eventuellt ringe) det aktuelle prestekontor det gjelder. Det KAN være at de hjelper deg videre der. Dessuten er Historiske Lokallag en uvurderlig ressurs!!Håper du fikk noe å tygge på?Hilsen Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Torunn - eg gjev deg medhald i det meste du skriv, men eg tykkjer ein bør vere forsiktig med å bruke dette forumet til å utveksle opplysningar om 'nyare' personar. Nolevande personar bør sleppe å lese om seg sjølv her, tykkjer i alle fall eg.Elles er telefonkatalogen og liknande oversikter ei uunnværleg kjelde, pluss Kvasir eller andre søkemotorar på internett. Kanskje har dei du leitar etter alt lagt si eiga familieside på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Aase!Du har naturligvis helt rett!! :)Jeg tenkte mere på hvis det kom spørsmål om personer fra eldre tider, men ser nå at jeg ikke presiserte det grundig nok!Det er vel også Digitalarkivet sin policy at man ikke skal sende henvendelser hit om personer som lever nå, eller som personer som lever nå vil ta ille opp.Og det er jo viktig å tenke på. Mitt svar var mere rettet mot at i første innlegg så skriver Lars Ove at han var litt fersk i dette her, så jeg ga mere råd om det!Men igjen, du har naturligvis helt rett, Aase!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gro Stubberud

Hei Lars OveBare et lite tips om hva jeg selv gjorde. Har en venn i Danmark som gjerne ville finne faren sin som han vet navnet på, men ikke hvor han er i verden. Han hadde et litt spesielt etternavn, så jeg ringte ganske enkelt opplysningen for å høre der om det finnes noen med det navnet et sted i Norge. Fant riktignok ikke han, men flere med samme etternavn i området rundt der han trodde faren kom fra. Kanskje du kan prøve det, også evt. ringe en av disse og spørre om de vet noe mer?Med vennlig hilsen Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.