Gå til innhold
Arkivverket

[#16492] Gesellar Christian Gotfried Petersen - født i Rostock ?


Gjest Rolf Lindstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Lindstad

Trenger hjelp til å finne foreldre til Christian Gotfried Petersen.I registeret for Gesellar i Bergen 1675-1763, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Ges1675&variabel=0&postnr=433&fulle=true&spraak=n>Lenke er nevnt fødested Rostock, men jeg finner en Christian født i Bergen i 1724, Lenke men siden det i Gesellar i Bergen 1675-1763 står tjenesteår 1728 kan det vel stemme at Christin er født i Rostock og ikke i Bergen.Min slektslinje kommer inn gjennom Catharina Magretha Gottfriedsdatter Petersen, født i Bergen 1753, Lenke som jeg oppfatter ble gift med Bottol Thorsen, bosatt i Sandvigen i 1801,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Denne Gottfried Pettersen kunne muligens komme i betaktning; LenkeDen Christian Gottfried du har blant gesellene er kanskje den mest sannsynlige kandidat. Jeg har merket meg at han bodde i Sandvigen da han giftet seg i 1745.En gesell er en utlært håndtverker (ikke nødvendigvis vandrende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den Christian Gotfried Petersen, som 13.10 1734 fikk sitt geselltestimonium ved det hanseatiske handelskontoret i Bergen, var ifølge selve geselltestimoniet født i Rostock, og hadde tjenestegjordt i Solegården fra 1728, hos handelsforvalter Baltzer Gerdes. Ved innskrivingen i Solegården 14.6 1728 hos forvalter Hinrich Albrecht opplyses det at han var 17 år gammel, født i Stentz ved Rostock, sønn av forvalter Carl Petersen, og ankom Bergen med (den kontoriske) skipper Peter Flint, muligens også en Rostocker. For å finne ut mere om Christian G. Petersens familie, foreldre, besteforeldre, osv, må det undersøkes i kirkebøker og originale kilder fra 1600- og 1700-tallet i byarkivet i Rostock (Archiv der Hansestadt Rostock). Blant annet kirkebøkene er komplett bevart for disse årene. Også borgerboka er komplett bevart. Og masse andre kildeserier. Jeg har notert noen slike under http://www.vigerust.net/by/rostockindex.html etter tre lengre arkivopphold i Rostock de siste tre årene (men materialet fra årets reise er ikke lagt ut enda). Rostocks arkiv byr på gode muligheter, for dem som vil finne. Vel og merke, da, hvis det var denne kontoriske tyskeren spørsmålstilleren var på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Her i Brukerforum har det - bare i år - vært 15-20 diskusjoner om opphavet til tyske jungs som kommer til Kontoret på 1600- 1700-tallet. I disse diskusjonene kommer det hver gang opp spørsmålet om hvorvidt det finnes digitaliserte kilder - i dette tilfellet fra Rostock og omegn - på internett. Norsk slektshistorisk forenings Arbeidsgruppe for europeiske aner, ved Elin Galtung Lihaug, har laget og vedlikeholder en oversikt over tyske internettressurser for slektsforskere, http://www.genealogi.no/Eur_An/tysk.htm og her er det lenke til en slektsforskerforening for Mecklenburg. Ved å titte på innholdet til de av denne foreningens medlemmer som har webside, ser en raskt at sågodt som ingen av dem har 'råstoff' liggende på nettet, men stort sett bare slektsnavnsregistre. Men også stedsnavnsregistre - og de kan jo være nyttige nok. Altså: det er ingen digitaliserte rostockerkilder på internett, bortsett fra mine egne, på den lenken jeg ga i forrige innlegg. Den som har rostockeraner og vil vite mere om disse, må enten selv dra til arkivet der for å lete, eller få andre til å gjøre det for seg (f eks engasjere en mecklenburgisk slektsforsker, som en finner via den nevnte foreningens webside).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.