Gå til innhold
Arkivverket

[#16498] Ivar Olsson Os, ca 1666-1759, bosatt på Nilsgarden, Aurdal, Sykkylven, M & R


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Ivar var gift med Raghild Villiksdotter, de var mine 6-tipp-oldeforeldre. Jeg er på jakt etter pålitelige kilder når det gjelder foreldrene deres!I følge Sykkylvsbok 1, s. 309. 'Etter tradisjonen var han bror til Hans Kristensen si første kone og såleis fødd på Os i Vatne. Andre meiner han kom frå Ringset.'Det vil si bror av Anne Olsdotter Os fra Vatne: 'Mor hennar var av Stor-Rasmusfolket på Haramsøy'.Dette kan være vel mye synsing og mening fra bygdebokforfatterens side, skjønt det er flere potensielle Ole-fedre på Os i Vatne på denne tida.Har noen vært borti denne karen? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Stein Arne Fauske

Hei Heidi. Slumpa over innlegget tilfeldigvis. Eg er frå Sykkylven, men studerar i Trondheim. Reknar med at du har opplysningane dine om Ivar frå 'Gardssoga for Sykkylven'..? Det første eg ville ha gjort her var å sjekke skiftet etter kona hans, Ragnhild (d1753) Likens faddrane til borna. Det er ingen som hittil har ført noko prov på at Ivar faktisk kom frå Os på Vatne, så vidt eg veit. Eg har heller ikkje sett noko skifte etter Ivar sjølv, men dersom han var frå Os, er det mulig han er nemnt i skifte der. Det kan eg sjekke. Gardssogene for Sykkylve er no å få på CD. Det gjeld også oppdateringar og tillegg. M.a. borna til dei eldste brukarane i bd 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Gardssogene på CD, sier du? Da slipper jeg å låne fra min mor... Hvor er de å få kjøpt?Jeg blir veldig, veldig glad om du sjekker det skiftet!Fauske - hm, da er vi sikkert i slekt, du og jeg. Skal vi bytte stamtrær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Arne Fauske

Du kan få kjøpt Gardssoga på CD 'Sykkylven Bok og Papir', eller Sykkylven bibliotek. Eg trur den kostar ca 170 kr + porto. Fauske-slekta vil eg gjerne diskutere. Ja, kanskje vi er i slekt. Send meg ein epost! steinaf@stud.ntnu.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Prisen du nemner er vel for kvar CD, og det er dei absolutt verd (eg fekk dei til jul). Tenk å kunne søkje gjennom ei heil bygdebok etter eit namn utan å måtte bla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Noen betraktninger omkring Anne og angivelig bror Ivar fra Os Vatne.I følge H.Slyngstad bygdebok for Vatne, var det datter til Hellie Olsen, altså Anne Helliedtr og ikke Olsdtr. Som ble gift med Hans Christensen Aurdal. Hellie (Helje) var gift med Ingelev Rasmusdtr Myklebust fra Harøy (ikke Haramsøy). Sønnedatter til Store Rasmus. Slyngstad har også med skiftet etter Ingelev i 1705, men her nevnes ingen Ivar. (bare Ole, Christoffer og Anne).Dersom Ivar er fra Os og skal ha navn Olsen må trolig; enten Anne være tante til Ole, eller at Ivar er sønn til Ole Olsen (bror til Hellie) f ca 1657 og ble gift til Haramsøya. ( en kan jo tenke seg at det er på denne måten Haramsøy er brakt inn.)Til SteinDu nevner Fauske. Min tipp-tipp oldefar var Knut Martinus Fauskehaugen Korsedal f. Ca 1788. Foreldre Peder Knutsen Almeskar og Berte Olsdtr. Andestad. Er forfedrene til disse omtalt i CD-en, slik at denne kan være interessant å anskaffe.Hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.