Gå til innhold
Arkivverket

[#16500] Koppskatt for Stryn: forkortelser og betegnelser under 'stilling'..


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg er usikker på en del forkortelser og betegnelser under rubrikken 'stilling'. M(and) og Q(uinde) er greitt. Hva med B? Kunne være 'barn' skjønt jeg er usikker på det. T er tjenestefolk? Hva med G?Hva med 'husfolck'? Dette ordet står ofte sammen med 'husmand' eller 'husquinde', så jeg antar det kunne bety husmannsfolk og ikke tjenestefolk?Dette ble mange spørsmål som jeg håper å få svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skatten av Bønderfolk var 8 skilling for hver, av Husfolk 6 skilling. Dersom det var godtgjort at personen var ufør eller fattig, ble det ikke betalt skatt. Husfolkene er ofte også omtalt som husmenn eller huskvinner, og de har definitivt ikke drevet gard, med bodd på garden enten som kårfolk eller som husmannsfolk.B = Børn T = Tjenestefolk G = Gårdmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg iler til og retter meg selv, G. står nok for Gamle - i motsetning til Vnge, når det på en gard er to brukere med samme navn, altså G. Anders og V. Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.