Gå til innhold
Arkivverket

[#16502] Skifter i Voss


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er interessert i navn og datoer nevnt i skifter etter:1. Niels Jonsen Seim, gravlagd i Voss 1761 (post 3996)2. Svend Olsen Eimstad, gravlagd i Voss 1795 (post 7981)Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner skifte bare etter Nils Jonsen Seim. Det er datert 6. juli 1762, og gjelder både hans før avdøde ektefelle Brite Andersdatter, og han selv. Ekteparet hadde etterlatt seg fire barn: 1) Anders, 4 år, Joen, 1 1/2 år, 3) eldste datter Christie, 4) Ingebor, 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for oppslag.Jeg var ute etter foreldre til Elie Nielsdatter Seim (1755-1810), som var gift med Aslag Svendsen Eimstad (v. 1780).Niels Jonsen Seim d. 1761 er altså ikke hennes far, men kanskje er Nils Pedersen Seim den riktige mannen? Han døde 1759 på Seim og hadde vært gift med Guri Olefsdatter Grimestad (v. 1741). Finnes det skifte etter ham?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

P.S.På mitt topografisk kart for Voss finner jeg to garder Seim: a) ved Seimsvatnet og b) ved byen Voss. Bodde Nils Jonsen Seim og Nils Pedersen Seim på forskjellige garder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Nils Pedersen Seim ble begynt 1. oktober 1759, og sluttet 29. februar 1760. Avdøde hadde etterlatt seg en datter Kari Nilsdatter, 14 år gammel, med formynder morbroren Ole Tollefsen Grimestad, og med gjenlevende ektefelle Zidselle Siursdatter, som hadde sin far Sjur Wichingsen Wiche, som lagverge, hadde han barna Peder, 2 år, Guri, 9 år, og Elj, 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Da Eli Nielsdatter ble konfirmert, bodde hun på Seim 'i Wiigen'. Jeg går ut fra at det betyr Seim i Vikjar åttung / Vangs skipreide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.