Gå til innhold
Arkivverket

[#16510] Skifteattest 1917 for å inngå nytt ekteskap, oppbevares det kopier av slikt?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Johanne Andersdatter døde i Bergen 12.08.1917.Den 10.12.1917 fikk enkemannen Edvard Mathias Hansen attest for å kunne gifte seg igjen.Jeg antar at det her dreier seg om en skifteattest.Han måtte vel dokumentere at boet var skiftet før han kunne inngå nytt ekteskap.Vi har imidlertid ikke lykkes i å finne ut hvor det ble av ham.Hvem utstedte en slik attest i 1917, hva inneholdt en slik attest , og blir det oppbevart kopier noe sted av slike papirer? Håper vi gjennom denne attesten kan finne ut hvor han tok veien. På forhånd takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifteretten (og noen ganger lensmannen) ville kunne utstede skifteattest, som skulle fortelle at det ikek var noe til hinder for - fra skifterettens side - at vedkommende giftet seg igjen, enten fordi det var holdt skifte, eller fordi det ikke var midler å skifte.Jeg har aldri sett noen skifteattestkopibok, det er normalt i dødsfallsprotokollen det i merknadsfeltet står et skifteretten har gitt attest.Svaret mitt blir altså at jeg er redd det i offentlige arkiver ikke vil stå mer enn det du allerede vet om dette, men attesten ville jo bli lagt fram for presten som skulle vie ham på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Man klamrer seg gjerne til de halmstråene som finnes.Det ville vel være for mye å håpe på at skiftet skulle fortelle oss hvor han ble av.Men du skal ha stor takk for svaret. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.