Gå til innhold
Arkivverket

[#16516] Hvem er mor til Jørgen Eriksen Mjeldheim?


Gjest Anita Særvold Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Særvold Johannessen

J. E. M. (f. 28.02.1802 Haus - d. 12.07.1881). Han gifter seg fire ganger. Første gang 15.02.1824 med Elen Ragnilde/Ragnele Knudsdatter. Andre gang 09.04.1843 med Larsine Larsdatter Strand. Tredje gang 27.10.1850 KK, med Anne Gurine Andersdatter, som jeg nedstammer fra (ønsker også å få bekreftet hennes foreldre). Fjerde gang 14.02.1858 KK, med Malene Larsdatter Krokeide. Jeg har oppført en Eirik Gregoriusson Mjeldheim som far til Jørgen, men er litt usikker på ham også. Dette kunne jeg godt tenke meg å få litt klarhet i. Ellers kan det jeg har funnet ut sees på denne adressen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jørgen Eriksen Mjeldheim er IKKE å finne mellom døpte i Haus i 1802, eller i 1801 eller i 1803. Bygdebokforfatteren har kun funnet opplysninger om opphavet hans gjennom giftermålene, og der er faren dels kalt Erik Andersen, dels Erik Gregoriusen. Den eneste Erik Gregoriussen i Haus i 1801 er 69 år gammel, og bosatt på Wiig. Han er neppe identisk med far til Jørgen.Konklusjonen blir dessverre at dette ikke er lett, og at man vil måtte grave en smule før man kan komme opp med et skikkelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

I følgje FT i 1801 for Hougs præstegield der Mjeldheim er, var det då 35 med namnet Erich der.Om vi vél å sjå bort frå at far til denne Jørgen Erikson visstnok skal ha vore ein Erik/Erich med farsnamnet Gregorius, og i staden fokuserar meir på garden Mjeldheim i Arna så finn vi følgjande mogelege kandidat på 'Mieldem':'Erich/Monsen/Huusbonde/35/1ste ægteskab/Selveyer Bonde/M'.Erik er då 35 år og kona hans, Anna Johannesdtr., er 33; så begge er altså i 'produktiv alder'. Paret har tydelegvis seks born i alderen 1 til 8 år, noko som òg sannsynleggjer at det kunne koma endå fleire born (eksempelvis ein Jørgen).Eg seier sjølvsagt ikkje at dette er Jørgen sin far, berre at det ikkje er heilt unaturleg å leita etter foreldra til Jørgen Erikson Mjeldheim mellom dei som heldt til på 'Mieldem' ved folketeljinga i 1801. (Mjellem som i 'Mjellem & Karlsen' er elles ein variant av dette gardsnamnet).Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har ikke mye tro på Erich Monsen! Han og konen hadde i 1802 døpt en datter Jorna. En sønn Jørgen måtte i så fall enten være tvilling, eller født utenfor ekteskap.Jørgen Erichsen Mjeldheim kom til Bergen i ung alder, og lot seg verve til 1ste gevorbne på Bergenhus allerede i 1819, 17 3/4 år gammel. Han forlenget seinere kontrakten. Han synes imidlertid ikke å være i Bergen ved folketellingen i 1815.Han har kalt faren 'afg. Pladsmand Erich Gregoriussen Mjeldem', og har dels sagt seg være født i Bergen (folketellingene 1865 og 1875), dels i 'Hougs Præstegjeld' (ved vielsene). Han oppgir å være 40 1/6 år gammel da han giftet seg 9. april 1843, mens han de neste gangene han var brudgom oppgav 28. februar 1802 - som trolig er dåpsdatoen. Det er barnedåp i Haus 28. februar 1802, men det er ikke med noen Jørgen i dåpslisten. Faren skal være død allerede før den første vielsen til Jølrgen i 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Nedrebø har naturlegvis rett. Eg var diverre for rask, -eg hadde nok ikkje lese las bygdebokforfattar Lars M. Ådna sine merknader og kommentarar vedkomande Jørgen Eriksen på Mjeldheim godt nok.Og ja, det er nok ikkje heilt lett å finna rette foreldre til Jørgen Erikson frå Mjeldheim. Men kanskje Jørgen berre var oppfostra fos Erich Gregoriusson på Mjeldheim og at den rette far hans kan hende var ein Erich Andersson? Dét var jo ikkje uvanleg - dersom dei rette foreldra døydde vart barnet/borna ofte fostra opp hos slektningar.Men, det hende òg like gjerne at born vart oppfostra hos framande - ikkje minst då 'uegte' fødde frå ei anna bygd/byen. Eg finn ingen born fødd utanfor ekteskap med barnefar Erik Anderson- eller Gregoriusson som høver her; men vår mann var vel ektefødd, var han ikkje?? Heller ikkje finn eg høvande fedre i folketeljinga for 1801 (det tyder sjølvsagt ikkje at dei ikkje finst der og då).Om ein tenkjer seg at mora til Jørgen frå Mjeldheim var ei eit-eller-anna Jørgensdtr., så kan -og berre kan- dette paret frå Nordfjord vera moglege kandidatar som foreldra hans:Family Search, batch #M422931: 'Erich Andersen and Agnethe Jørgensdatter, married 13. jan 1802, Innvik, Sogn og Fjordane'Det kan sjølvsagt vera nokon heilt andre òg. Kor sannsynlege kandidatar det ovannemnde paret er, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anita Særvold Johannessen

Takk for innspill ang. Jørgen Eriksen 'Mjeldheim'. Jeg har ettervært følt at jeg kanskje har kjørt meg litt fast siden jeg har 'godtatt' Eirik Gregoriusson Mjeldheim som far til Jørgen Eriksen. I ettertid har jeg og min samboer tenkt litt på dette at han opplyser i folketellingene at han er født i Bergen, mens i giftemålene sier at han er født i Haus. Når vi da leter i Bergen finner vi en Jørgen Martin Erichsen uektefødt (døpt 3. febr. 1802 DK). Sønn av Erich Knudsen f. ca 1752 og Marte Jørgensdatter. Er det mulig å finne ut om denne Jørgen Martin Erichsen er sendt ut på en gård i Haus, og er den Jørgen Eriksen som er gift med 1. Elen Rangele Knudsdatter, 2. Larsine Larsdatter Strand, 3. Anne Gurine Andersdatter, 4. Malene Larsdatter Krokeide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anita S. Johannessen

Løfter denne debatten igjen.Jeg er nå ganske overbevist om at vi har funnet riktige foreldre til Jørgen Eriksen, uektefødt 1801 i Bergen. Jørgens førstefødte, en jente, blir tydeligvis oppkalt etter moren og konens mor, nemlig Marthe Malene, neste jente blir hetende Marthine Jørgine - neppe tilfeldig. Han får også flere barn som heter Knut og selfølgelig en Erik.Men så var det å finne ut mer om denne Marte/Marthe Jørgensdatter.Det som jeg har til nå: Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.