Gå til innhold
Arkivverket

[#16517] Når ble Alis Larsen, Kinn, født?


Gjest Ådne Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ådne Tveit

I FT1900 for Kinn, S&Fj blir Alis Larsen født i 1868, ifølge Lenke. Men hun får sin første sønn i 1882, jeg tviler derfor på at hennes fødselsår er riktig. En muntlig kilde mener dessuten å huske at Alis var født i 1851, men jeg finner ingen Alis født det året.Hvem var Alis Larsen, gift med Martin Sørensen, når, hvor og av hvem ble hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

I FT1865 for Varen, i Kinn og Svanø, Kinn prestegjeld finnes det ein kandidat for Alis Larsdtr. f. 1851, nemleg Alethe 15 år.Lars Hendriks., 35, Husfader, Husmand uden Jord, (Prod.)Syneve Zakariass., 40, hans Kone, , g, Davigens Prgj.Hans Lars., 11, deres Søn, , ug, Kinns Prgj.Hendrik Lars., 9, deres Søn, , ug, Kinns Prgj.Alethe Larsd., 15, deres Datter, , ug, Kinns Prgj.Sille Larsd., 5, deres Datter, , ug, Kinns Prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

28. november 1881 giftet Martin Sørensen Aarebrot, født 1859, seg i Kinn med Alis Susanne Larsdatter Søndervaag, født 1851, og datter av Lars Henriksen Søndervåg.Ales Susanne, datter av innerst Lars Henriksen og kone Sønneve Jahnsdatter Nærøe, ble født 6. aguts 1851, og døpt 17. i samme måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Ådne,Finn du ut av dette? Eg det rette familien som eg fann fram i FT 1865?Finn Martin Sørens. Aarebrot f. 1860, men Alis er vanskelegare å lokalisere.Lars Henriks., Nærøe (f. 1830) og Sønneva Zachariasd. (f. 1820), gifte seg i Kinn prestegjeld i 1851.Kandidatar til dette gifarmålet:Lars Andreas Henrichs. Nærøen, fødd i Kinn prestegjeld i 1829Synneve Zachariasd. Hessevogbakke, fødd i Davik prestegjeld i 1829Sønneve Jahnsdatter Nærøe som YN nemner klarer eg ikkje lokalisere, men Synneve Zachariasd. er vel ein god kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Tveit

Takk både Yngve og Gisle. Dere har begge rett, jeg setter stor pris på den hjelpen jeg har fått. Når det gjelder Synneva, må jeg bruke litt mer tid på å studere Jahnsdatter vs. Zachariasdatter. Men jeg har ihvertfall kommet et steg videre, i og med at jeg har fått konstatert feil i FT1900 på årstallet for Alis fødsel, og jeg ser at Alis, Ales og Aletha nok er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Tveit

Yngve, kan du være så snill å igjen sjekke om mor til Alis er Synnøve Jahnsdatter og ikke Zachariasdatter? Alle andre signaler peker i retning av Zach.dtr, men du sitter vel nærmere primærkilden enn de fleste av oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftbildet i kirkeboken kan neppe diskuteres, moren til Alis er kalt Synnøve Jahnsdatter, men Zacharias Skarsteen var første mannlige fadder, og vielsen 9. juli 1851 var mellom Lars Henriksen Nærøe, 21 år, sønn av gaardmand Henrik Danielsen Nærøe, og Sønneva Zachariasdtr Nærøe, født Skarsteen i Davigs præstegjeld, og datter av huusmand Zacharias Zachariassen Skarsteen.Det skulle derfor heller ikke være stor grunn til å tvile på at bruden Sønneva Zachariasdatter fra Skarstein i Davik, er identisk med moren til Alis, men feilen i kirkeboken er det presten som har stått for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

FT1801 for Skjeberg i Østfold opplyser at Huusmand m Jord, Alf Nilsen(52 år), og hans kone Kari Olsdatter(50 år) bor med 8 barn på plassen Grasto under Hafslund gods. På Grasto bor også som en egen husstand,Inderste og Skjæredreng Christian Alfsen(26 år),hans kone Hellena Jacobsdatter(31 år) og deres to barn. I 1802 får Christian og Hellena trolig sønnen Andreas Christiansen. Som voksen bor han i Moen Arbeiderbolig på Borgenhaugen i Skjeberg. Disse personene er trolig både mine, og min kones, forfedre. Er Christian Alfsen på Grasto sønn av Alf Nilsen og Kari Olsdatter samme sted? Er det riktig at Christian Alfsen og Hellena Jacobsdatter er foreldre til Andreas Christiansen f. 1802? Er det noen som kan hjelpe meg med ytterligere data og opplysninger om disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.