Gå til innhold
Arkivverket

[#16524] Severin Martin Svendsen , Østre Moland 1857


Gjest Ingeborg Kr.Støwer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingeborg Kr.Støwer

Hei! Søker opplysninger om min oldefar SEVERIN MARTIN SVENDSEN f 1857 i Tromø sogn, ved Arendal. Han var gift med Elisabeth Thomasine Svendsen f 1858 i Lillesand. I folketellinga for 1900 står de oppført med Krumsgade 1, Oslo. De fikk i 1884 sønnen Sverre,Jens 1887, Gudrun 1890, Ingrid 1892, Karsten 1894 og Olaf 1899.De 5 første født i Arendal. MEN; den godeste Severin fikk i 1893, 30.08. ei datter, Ingeborg Svendsen født i Trondheim. Morens navn var Pauline Ingebrigtsdatter f 22.04.1867 i Målselv. Hun satte bort datteren rett etter fødselen til Albrigt og Olava Hegstad, Øvre Møllenbergsgt37b(?).Selv emigrerte hun til Amerika, men når og hvor vet jeg ikke.. Han kan også være far til en gutt f 1889 i Oslo.. Kjenner du noe til han eller noen av hans barn, ta kontakt.. Ingborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei igjen! Så.. Det finnes ingen som kan hjelpe meg med Severin eller familiemedlemmer?! Med at barna er født sist på 1800 tallet, må det vel være noen som har slekt i livet enda...? Den eldste Sverre f 1884, jobbet ved Deichmanns bibliotek 1900. Bodde i Krumsgade 1, i lag med far, mor, Jens 1887,Gudrun 1890,Ingrid 1892, Karsten 1894 og Olaf 1899.. Etter 1900 vet ikke jeg noe om dem.. Vet noen om Adressebok for Oslo etter 1900? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det kan nok være mye slekt, men det er jo ikke sikkert de har interesse av det som skjer her ...Det finnes både adressebøker og kommunale tellinger for Oslo. Laila gir noen tips her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Tor! Nei, ikke alle har de samme interessene.. Tusen takk for tips! Skal se litt på dette, men det må vente litt.. Har seinvakt idag, og er ikke hjemme før etter 22..Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest IngeborgKr. Støwer

Nå er det ei stund siden , men jeg har drevet med litt arbeid på siden... I DAG for nøyaktig 110 år siden ble det født ei lita jente i Trondheim; Ingeborg Svendsen datter av overnevnte og Pauline Ingebrigtsdatter( sak 16142). Jeg har via Inger Bjørnaas(STOR TAKK), funnet ut at Severin var med i Markus menighet i Oslo. Sendt en mail til menigheten i går, så nå håper jeg på respons fra dem! Med at jeg er så lite kjent i Oslo, sendte jeg en forespørrsel til de menighetene som lå i nærheten til Krumsgade 1, og det tok ikke mere enn to dager før to av disse svarte at det var Markus m. jeg skulle kontakte!Utrolig.. Markus menigheten ligger den i nærheten av St. Haugen? Er det da en kirkegård der? Takk for svar..Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Først vil jeg sende en STOR takk til Byarkivet i Oslo!! Sendte forespørrsel via mail den 8.september, og fikk brev den 12.september! Æ e imponert!! Severin skiftet adresse flere ganger fram til sin død 18.september 1924. Da bodde han i Schøningsgate 11, Fagerborg menighet. Han fikk nok en sønn, Gunnar i 1904. Da han i 1919 bodde i nevnte adr. bodde 6 av 7 'barn' hjemme! Jens var da 31 år, Styrmann på S/S Tempo som gikk mellom England og Frankrike. Gudrun på 29, jobbet som Stentograf hos Nicolaysen Schjøldager(?), Ingrid 27 var hjemme, Carsten 25 var Disponent på Sollos Fabr., Olav 20 studerte jur. og Gunnar 15 var skoleelev. Den eldste Sverre var rundt 35år.. -Familien bodde i Brunsgate 9 i 1905. - Scøningsgate 11, var en stor leilighet: 5 rom, bad og kjøkken. De bodde i 4.etg. -Kjenner noen til disse personene? Gudrun og Ingrid kan jo ha giftet seg etter 1919, og skiftet navn..Men guttene skal kanskje ikke være så vanskelige? Hvilken kirkegård er det nærliggende å tro at Severin er gravlagt på? Har Fagerborg kirke egen kirkegård? Han var 67 år da han døde. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Spør Gravferdsetaten i Oslo kommune. En som var bosatt i Schønings gate, som krysser Kirkeveien ovenfor Majorstuen stasjon, vil nok i 1924 være gravlagt på Vestre Aker, event. Vestre Gravlund eller Nordre. Fagerborg kirke har såvidt jeg vet ikke noen kirkegård, Markus kirke har det iallfall ikke, det ligger midt i et kvartal, ved Ullevålsveien.Gravferdsetaten har vært veldig hjelpsomme når jeg har kontaktet dem. De vil helst vite hvem som er begravet sist i graven, men de skal kunne hjelpe selv om du ikke vet det.Telefonnummer og epostadresser (!) finnes i telefonkatalogen, under Oslo kommune, Gravferdsetaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Bodil! Takk for svar fra deg. Skal ta kontakt med Gravferdsetaten i morgen. Er det noen som kjenner til de nevnte familiemedlemmene? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

JA!!! Nå er jeg glad! Da jeg kontaktet Gravferdsetaten i Oslo idag, ble jeg både overrasket og veldig glad! For en utrolig service!!!! Jeg fikk oppgitt navn til en av min oldefars sønnesønner. Og etter mye tenking fram og tilbake, med hjelp fra Brukerforum tok jeg kontakt! En meget forundret og sympatisk mann svarte på de spørsmål jeg hadde, OG det VAR tjukkeste slekta! Han er min mors fetter!! Fortalte meg at for ca 5 år siden så hadde de hatt slektstemne i Arendal etter hans oldefar og min tippoldefar, de hadde vært over 400 stykker! Det ble laget en slektsbok, og denne vil jeg nå få tilgang på... Bare så synd at den ikke er ajour.. Min mormor, og hennes etterkommere er ikke med... Denne greina var ukjent for dem.. Men nå har jeg forhåpentlig denne siden klar.. Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Olav Svendsen f 25.juli 1899 var Politimester i Oslo rundt 1940. Pga krigen dro han til Sverige, hvor han senere møtte sin andre kone. Kjenner noen historien rundt han? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Kjell! Tusen hjertlig! Gleder meg som ei lita jente som venter på julenissen :-) Skal bli moro å bli bedre kjent med denne familien! At slekta skulle være så stor, ja det var langt over hva man kunne drømme om! Blir moro å fortelle datterdattera til Severin Martin S. (min mor) dette, og vise henne slektsboka! Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Boka er sååååååååå fin! Masse bilder av oldefar, og hans familie. På bildene av hans 2 døtre er det ikke vanskelig å se likheter med deres halvsøster Ingeborg..Har fått så god 'mottakelse' av min 'nye' familie at det er en fryd! Har snakket med 3 barnebarn av Severin og Elisabeth Thomasine, og et barnebarn av Severins bror! Min mor ble selvsagt overrasket, og ikke minst veldig glad da jeg fortalte om disse søskenbarna. Nå blir det ikke lenge til det må lages en ny slektsbok.. :-))) Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.