Gå til innhold
Arkivverket

[#16529] Født i Bergen - død i Ålesund?


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Kjenner noen til etterslekt etter bødkermester Lars Antoniusen f. i Bergen i 1816 - og som flyttet til Aalesund en gang mellom 1852 - 56? Giftet seg i Bergen med Rakel Dortea Rasmusdatter. Følgende barn født i Bergen: Rasmus Andreas i 1847, Berte Sirine i 1849 og Ane Marie i 1852. I Ålesund ble Gustafine Johane f. i 1856 og Antonette Dortea f. i 1859. I FT i 1865 bor familien i Aalesund. Jeg tror at Lars ble enkemann og at han giftet seg om igjen med Anne f.1831 i Grytten prg. De får datteren Rakel Antoniusen i 1872. Kan noen gi meg svar på når Lars døde - og hvor det ble av etterslekten? Mvh Marit M Bolset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Vil bare rette opp en liten glipp - innlegget skal selvfølgelig inn under Møre og Romsdal - ikke Sogn og Fjordane!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Er han etterkommer av mesterbøkker (i Bergen) Lars Antonisen (født 1774), gift med Klara Birgitta Swatz (ca. 1753-1803), eller en av hans brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Til Kjell Ove: Hans far var bordarbeidsmann Antonius Larsen Svartzdøhl f. ca 1750 i Førde. Antonius Larsen ble 1. gang gift med Else Jochumsdatter Lange i Domkirken i Bergen 26 sept.1784. Jeg finner dem i FT 1801 i 11 rode gard 230. Han var da 51 år. I FT i Bergen 1815 bor han fremdeles på samme adresse. Nå er han enkemann. På samme add. står Berte Larsdatter oppført som tjenestepike. Året etter, 23 juni 1816 gifter disse to seg i Domkirken. Han 65 år, hun 36. 24 november samme året blir sønnen Lars døpt i DK. Datteren Berte Serene(min tippoldemor)blir døpt i samme kirke 1 april 1821. Jeg har jobbet lenge med å finne ut hvor deres mor Berte Larsdatter kom fra. Ut fra alder oppgitt ved giftermål, skal hun være født ca 1780. Antonius døde 05.11.1836, 88 år gml. Berte døde 19.12.1836. Skiftet ble avholdt 19.12.1836. Jeg har store problemer med å finne ut mer om Berte Larsdatter!!! Hennes alder er svært usikker. Da hun døde står det oppgitt at hun var 66 år. Men hvis hun var 36 da hun giftet seg i 1816, må hun være 56 i 1836. Jeg vet at sønnen Lars dro med kone og barn til Aalesund. Hadde de kan hende slekt der? Jeg tror at navnet Serene/Serinne har betydning. Kan Berte Larsdatter sin mor hatt det navnet? Kom hun fra Møre og Romsdal? Her er mange spørsmål - og få svar! Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.