Gå til innhold
Arkivverket

[#16531] Abigael Andersdtr. 1816 - ? f. på Liset i Vefring, Sunnfjord.Hvor døde hun?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Abigael var født på Liset, Vefring/Askvoll 04.02.1816.Hun var min tipp-oldemor.Den 06.03.1839 fødte hun sønnen Engel Olai Andreass. utenom ekteskap på Hegrenes i Vefring/Askvoll med Andreas Engelsen Skorven.Drøye fire år senere den 21.10.1843 får hun datteren Helle Cathrine Sørensdtr. utenom ekteskap med Søren Hansen Apneset på gården Selvik i Vefring/Askvoll.Da moren hennes , Kari/Karen Andersdtr. døde på Liset 06.09.1865 er Abigael død.Det er i alle fall hva skiftet etter moren sier.Hun må altså ha dødd mellom 1843 og 1865.Jeg trenger hjelp til å finne ut når og hvor hun døde.Har noen tilgang til kirkebøker eller annet kildemateriale som kan hjelpe til med å finne svaret? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er det noen som kjenner til Abigaels skjebne?Sønnen Engel Olai dro til Kalvåg i Bremanger hvor han giftet seg med Ingeborg Jørgensdtr. Datteren Helle Cathrine Sørensdtr. giftet seg i 1870 med Andreas Mikaelsen , Stavang i Kinn(Sunnfjord).Men jeg finner altså ikke ut hvor Abigael tok veien mellom 1843 og 1865.Det eneste jeg vet er at hun var død ved skiftet etter sin mor i 1865.Håper noen kan bidra til å finne svaret på hvor og når hun døde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fortsatt ikke lykkes med å finne hvor det ble av Abigael.Men jeg har nettopp funnet ut at moren hennes , Karen Sophie Andersdtr. var født på Nedre Standal i Kinn av foreldre Anders Ottesen og Ellen Andersdatter.Kan det tenkes at Abigael dro dit etter å ha fått to barn utenom ekteskap? Jeg trenger fortsatt hjelp til å finne hvor og når hun døde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Det nærmer seg jul, og kanskje kommer nissen med gave til meg i år.Jeg har vært snill nesten hele året.Kan noen av brukerforumets mange aktører ha snublet over min tipp-oldemor? Jeg skulle så gjerne ha visst hva som skjedde med henne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Stundom når man roper i skogen hører man kun sin egen stemme som ekko.Og iblant ser man ikke skogen for bare trær. Men i håp om at noen der ute sitter med informasjon som kan være til hjelp, prøver jeg igjen.Min tipp-oldemor må altså ha dødd mellom 1843 , da datteren Helle Cathrine ble født og 1865 da det var skifte etter Abigails mor.Men hvor ble Abigail av etter å ha fått to barn utenom ekteskap med to forskjellige menn i 1839 og 1843?Kan noen av Digitalarkivets dyktige brukere hjelpe meg med dette? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Det har gått 30 måneder siden jeg sist hadde dette temaet oppe, og fremdeles står jeg uten spor etter denne Abigail Andersdtr. Det virker nesten som en håpløs oppgave, men samtidig er jeg lite lysten på å gi opp. Dersom noen skulle ha snublet over denne damen, kanskje i jakten på noe helt annet,så vil jeg svært gjerne høre om det. Jeg har fra tid til annen lett bl.a. i de skannede kirkebøkene både for Førde, Naustdal, Askvoll og Kinn, men så langt uten hell. Men når man sitter slik og stirrer på kirkeboksidene, så kan man selvsagt overse noe. Datteren Helle Cathrine ble konfirmert 17.09.1859 på Stavang i Kinn hos sin mors søster Anne Sophie Andersdtr. og mannen Anders Einarsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror sannelig at du har funner henne Gisle. Da har hun tydeligvis bodd på Stavang(er) i Kinn sammen med datteren, hos sin søster og svoger. Da kan det jo også tenkes at det finnes en dødsmelding/skifte etter henne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.