Gå til innhold
Arkivverket

[#16540] Kornet Rasmus Johansen Brandt Eidsvoll


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Jeg har gått igjennom all litteraturen Trond Lunde foreslår i innlegg 2 og 4. Som Lunde allerede har nevnt, finnes det ingenting om R. J. Brandts opphav i disse kildene, annet enn noen vidløftige spekulasjoner om slektsskap til de adelige Brandt-slektene i Sverige.Det som imidlertid er nytt for meg er at Rasmus Brandt trolig hadde en søster i Eidsvoll. En Karen Johansdatter Brandt fra Eidsvollsbakken blir begravet 3. okt. 1720, 68 år gammel. Jeg har ennå ikke sjekket Wilh. Lassens utdrag av de tapte kirkebøkene for Eidsvoll, men regner med at dette stemmer. Dette kan vel tyde på at Rasmus Brandt ikke var innvandret, i alle fall ikke i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Andreas Snildal

I fogdemanntallet fra 1664 finner vi på gården 'Brodtzhoug' i Eidsvoll en 20 år gammel Rasmus (patronymikon ikke nevnt) som antageligvis er titulert 'rytter': LenkeKan dette være en ung Rasmus Johansen Brandt? Jeg har sett i bygdeboka for Eidsvoll under gården Brøshaug, som jeg antar er identisk med 'Brodtzhoug', men finner ikke noen Rasmus nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Rasmus på Brosshaug i Feiring, som gården viser seg å være, er nå sjekket ut, jf. etterlysning på Slektsforum: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.