Gå til innhold
Arkivverket

[#16541] Skifteattest/dødsattest - Oslo


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Hvor kan jeg henvende meg for å få skifteattest/dødsattest for årene 1920-35 i Oslo. Avdøde, som er min oldefar, bodde i Hesselberggt. 3.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Turid Christiansen

Hei jeg prøver igjen. Er det noen som sitter med utskrift av skifteattester for Oslo. Avdøde, min oldefar heter Kristian Engh og er født i 1853 i Fåberg. Han døde i Oslo 1925 - 1935, litt usikkert. Jeg er interessert i å vite om det står oppført noen slektninger (barn) etter ham. Han bodde i Hesselberggt. 3.Jeg har ringt Nordre gravlund i Oslo for å høre om han ble gravlagt der, men de fant ham ikke. Hesselberggaten tilhørt kanskje Sofienberg gravlund.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Det er vel neppe noen privatperson som sitter med bunkevis av skifteattester på hylla, men Statsarkivet i Oslo gjør kanskje det. Kontaktinformasjon finner du på http://www.arkivverket.no/oslo/om.htmlJeg må ta et lite forbehold om at slike attester kan finnes på Byarkivet i Oslo, men i såfall vil du bli rutet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg tror lösningen er forholdsvis enkel, men du er nok nödt til å ta deg en Oslo-tur. Dödsfallprotokollene i Oslo er på mikrofilm, og for hvert år finnes det et register (også på mikrofilm) som henviser deg til den mikrofilmen der den aktuelle dödsfallmeldingen er lagret. For hvert aktuelt år må du lete igjennom alle med etternavn på E. Dödsfallmeldingene viser hvor mange barn (evt. andre arvinger) avdöde etterlot seg, om avdöde eide noe, og navn på slektninger (som regel to av barna) som har anmeldt dödsfallet. Riksarkivets mikrofilmer er for öyeblikket på Deichmanske bibliotek, og der har de hyggelige åpningstider.En annen ting du kan gjöre, er å sjekke de kommunale folketellingene for Oslo. Her må du rekvirere de gulnede originalpapirene, og de er sortert på gate. De kommunale folketellingene er på Oslo byarkiv, men der er ikke åpningstidene fullt så hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marit Nyhus

Hei Har du prøvd å kontakte kirkevergen i Oslo. De sitter inne med et register over begravede i Oslo. Oppgir du navn og fødselsdato til dem kan de kanskje finne ham. Jeg vet ikke hvor langd dette registret går tilbake men gjør et forsøk. Jeg har ihvertfall fått hjelp der. Mailadresse dit er: post.kfio@kirken.oslo.no. Du kan også kontakte byarkivet i Oslo på adressen: postmottak@bar.oslo.kommune.no. De har de kommunale folketellingene de kan sjekke for å finne din familie. Lykke til Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre   Larsen

Den beste måten å finne vedkommende på er å gå i adressebøkene for Oslo, disse kom nesten årlig i denne perioden, her kan du søke på både navn og adresse, i adressedelen finner du også andre medlemmer av husholdningen. Dersom han bodde der til han døde, finnes det dødsfallsprotokoller i Oslo byarkiv, og du kan begrense søket til et par år. Dersom han hadde en annen adresse , for eksempel et gamlehjem finner du dette med å søke på navnet året etter at han forsvinner til kjent adresse. Adressebøkene finnes på statsarkivene, på Deichmann og i Byarkivet, jeg mener også at de finnes på biblioteket i Drammen. Når du har funnet dødsdagen, går du til dødsannonsene i Aftenposten, der vil du se hvor han ble begravd,deretter ringer du nevnte kirkegård,og spør pent om de kan undersøke i gravprotokollen, da får du oppgitt alle andre som ligger i samme grav og hva du ellers måtte ønske å få greie på. Det du IKKE!!! skal gjøre, er å kontakte Kirkevergen i Oslo, da får du ei regning på,det var 500 kr, og de undersøker ingen ting, med mindre det ligger på data, hvilket ikke denne perioden gjør.Hesselberggt hørte til Paulus Menighet, i utgangspunktet Sofienberg kirkegård. denne ble nedlagt i 1920 og1931. Vor frelsers gravlund ble brukt til familiegraver. Lykke til! Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Marit og Kåre.Tusen takk for all informasjon. Jeg har funnet ut at jeg må ta meg en tur på Byarkivet så snart som mulig.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.