Gå til innhold
Arkivverket

[#16546] Zietsler - stiger ved Kvikne Kobberverk


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Hans Jørgen Zietsler skal ha vært stiger ved Kvikne Kobberverk i 1673. Han var gift med Elisabeth Jørgensdatter Skaar.Han skal ha hatt følgende barn: Petter Hansen Zidsler, Jørgen Hansen Zidsler, Lisbeth Hansdtr Zidsler, Ole Hansen Zidsler.Ole skal ha overtatt gården Sundlia i Orkdal. En Peder Zidsler er i 1722 eier av Sundlia.Var Jørgen Engen (Gjøl) eller kona Malie Pedersdatter av denne slekta? Datter deres, Ingeborg Jørgensdatter f 1762 overtok Sundlia sammen med mannen, og det er i Orkdalsboka antydet at hun kanskje var en Zidsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Beklager at jeg ikke svarer direkte på det du spør om, men hva var nøyaktig jobben til en 'Stiger'? min oldefar var nemlig også stiger i en gullgruve i sin tid.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg nedstammer selv fra denne slekten og har samme spørsmål selv. Slik jeg ser det så må Skrondal ha ant en forbindelse mellom Zidslerslekten og Ingeborg Jørgensdatter når han skrev Orkdalsboka. For meg ser det ikke ut som om hennes mann hadde noen arverettigheter til Sundli, Ingeborgs foreldre hadde gården Engen (Engan). Jeg har ikke funnet at noen har funnet noen etterkommere til noen barna av til Hans som du nevner. Det tyder vel på at her finnes det dårlig med kilder å gå tilbake i. En teori kan vel være at Malie kan være datter Petter Hansen Zidsler, men finnes det i det hele tatt noen kilder som kan tilbakevise eller bevise en slik teori??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Leiv Skjerve

Enken Elisabeth Jørgensdatter Skar ble gift i Meldal, 1.søndag etter nyårsdag 1698 med Christoffer Christoffersen Sundlie etter kongelig tillatelse. Han var sønnesønn av Hr Jon, sogneprest i Orkdal.Ekteskapet var barnløst. I 1702 og i 1703 skjøtet C.C.S. over til to av sine stesønner parter i Sundlie, men måtte etter protester fra sine brødre omgjøre dette.Min kilde er artikkel 'Prester i Orkdal 1600-1700' av Y. Kjelstrup i Øvre Orkdal Historielags Årbok 1973/74/75, som gir detaljer.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg kan tilføie at i året 1717 fraskriver Christoffer og hans bror Mathias Metli seg odelsretten til Sundlie for 10 daler.Det er mulig at stebarn da kan ha overtatt Sundlie. Samme kilde.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.