Gå til innhold
Arkivverket

[#16563] De som kom tilbake fra Amerika


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Finnes det noen protokoller for dem som gjorde vendereis til Norge.Jeg kjenner til folk som reiste over til Amerika flere ganger , før de enten slo seg ned for gått der borte, eller returnerte til Norge.Flere av min nære familie gjorde det, men er det mulig å finne disse protokollene?De reiste vel tilbake med de samme skipene , som de dro over til Amerika med, ville jeg tro?mvhTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det finnes nok ingen protokoller på dette, og det er heller ingen regel om at de reiste med samme skip tilbake. Det kommer jo an på om de dro for å egentlig emigrere, eller om de dro på besøk.. Dro man på besøk, så hadde man vel gjerne tur-retur billett og da fra samme agent. Men, emigrerte man, for så å ombestemme seg, ble det vel 'første og beste' hjem.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Hei!Kaster meg litt på dette spørsmålet jeg også....Laila: Finnes det mao ikke kopier av skipslister evt en 'emigrasjonsprotokoll' i USA (mest sannsynligvis New York)?Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

nix. Dette spørsmålet har vært oppe mange ganger. Fra Amerika kjøpte man vanlig billett. Dersom noen av dine reiste frem og tilbake, kan du være heldig å finne pass i en prot. men dette har jeg ikke prøvd sjøl. Men, altså, slike prot. hitover skal ikke finnes.De emigrerte ikke fra USA; de var jo ikke amerikanske statsborgere? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det var jo mange som ikke var på besøk i Amerika , men som hadde håpet å finne 'lykken' der, og ikke fant den i første omgang.Noen tok da en båt hjem. Det kunne i teorien ha vært den samme båten som de tok bortover ; Rollo, Montebello , Oscar II osv.Jeg kjenner til flere familier som reiste flere ganger til Amerika fortsatt i håp om å finne 'lykken'.Jeg vet at spørsmålet har vært oppe her tidligere, men noen av disse protokollene må være et sted.Jeg kjenner til at på mange steder i Norge ble protokoller kastet, bl.a. her i Drammen , hvor det var mange skip som la ut for Amerika.Det var jo stedet's politimester som hadde ansvaret for disse protokollene.Det var på langt nær alle nordmenn som klarte seg veldig bra i U.S.A.Jeg takker ellers for svarene.mvhTormod Thoresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo TormodMin bestefar reiste flere ganger over før han sendte hjem familien i 1939. Selv kom han hjem siste gang i 1940. I listene over emigranter finner jeg flere av hans tidligste turer (1905-1920)til USA, men jeg har ikke funnet returene.mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Må bare si meg enig med Laila her. Tormod, du kan bare gi opp forsøket den veien, det finnes ikke slike lister. Men, en kan altids finne noen hjemvendte 'emigranter' i 1900 tellinga, som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tormod, forskjellen på de som dro fra Norge, og de som dro fra USA, var at de 'emigrerte' ikke fra USA til Norge...Det har aldri vært funnet en eneste protokoll over reisende fra USA til Norge, men, det kan være at agenter/skips-linjer hadde passasjerlister. Vet allikevel at det i litt nyere tid (1910-20 osv) ble utstedt pass fra USA. Disse kan det være musligheter for å finne. Uten at jeg vet hvor de er.Det var og faktisk mange som registrerte seg for å reise, men som faktisk aldri dro. Dette i Politiets protokoller.Protokollene UT fra Stavanger er også borte for en del år. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gled dere til folketellingen 1910 kommer på nett. Den har med opplysninger om hjemvendte emigranter. Tilsvarende opplysninger er også å finne i noen av de seinere tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er sant at man fortsatt må være tålmodig. Men jeg kan jo trøste med at vi nå er ferdig med registreringen av landkommunene i Vest-Agder, Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, og er godt i gang med Aust-Agder og Sør-Trøndelag.RHD er klar til å begynne med Nordland.Så langt i 2003 er det registrert nesten 250 000 poster. I fjor fikk vi på plass langt over 400 000.Vi ligger godt foran skjema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er flott!!!!! Jeg gleder meg som en unge... men, det er leeenge å vente.Er dette noe vi senere kan be om oppslag i, Yngve? Blir kanskje for mye for dere...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Materialet er i henhold til avtale med Statistisk Sentralbyrå sperret i 100 år, altså til og med 2010. Vi vil altså ikke ha lov til å gi ut opplysninger før fristen er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, selvsagt! Skrev før jeg tenkte. Takk Yngve! (vant med Oslo-telligner frem til 1943, vet du :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg tror det var temmelig vanlig i det norske miljøet i Brooklyn, i hvert fall mellom ca. 1890 og 1920-årene der jeg har sett litt på slekt, å flytte ofte frem og tilbake mellom USA og Norge. De aller fleste mennene var sjømenn og de tok hyre både på norske, amerikanske og andre skip, eller tok (svært ofte) jobb f.eks. på skipsverftene i New York. Min oldemors bror (eller rettere kanskje hans familie!) flyttet flere ganger frem og tilbake mellom Brooklyn og Tønsberg mens han var sjømann på norske og amerikanske skip, lekterskipper på Cuba, lekterskipper i New York havn, eier av en bar i Brooklyn etc. Hans 16-årige datter reiste alene på ferie til Norge i 1913 og reiste tilbake til Brooklyn sammen med sin kusine (min bestemors søster) som ble boende der etter at hun traff og giftet seg med en bergensk skipsverftarbeider (tidligere sjømann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Laila! Unnskyld at jeg spør..Men, hva mener du med at du er vant med Oslo telling fram til 1943???? Finnes det tilgjengelig for hvem som helst, på nett? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Jeg kommer kanskje Laila litt i forkjøpet her...Kommunale folketellinger har bare 60 års sperregrense, så *årlige* FT for Oslo helt frem til 1943 kan sees på Oslo Byarkiv. Ikke noe er digitalisert, dessverre.Mvh Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Elin! Takk for svaret! Kanskje det går an å få låne inn disse til Statsarkivet i Trondheim? Mvh. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei jenter! Det går ikke å få lånt disse til noen steder. Disse er tilgjengelige på byarkivet i Oslo, kun filmet til ca 1910 (husker ikke helt nå) Dette er originaler boxer på boxer på boxer...Originalene ligger trygt og godt i magasinene i Maridalsveien 3 i Oslo. Ta deg en bytur!!!! (si fra, så kan vi møtes!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Laila! okei:-) Nå er det litt langt å dra for en bytur.. Ca 52 mil.. Skulle gjerne det, men, men.. Skal si fra når jeg skal til Oslo.. Kunne vært moro å se om de Svendsen´e som bodde i Krumsgate 1, bodde der lenge..Om huset fortsatt eksisterer. Mvh.Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.