Gå til innhold
Arkivverket

[#16565] Oskar A. Johansen. Larvik-Kongsberg-Christiania. f. 1885


Gjest Morten Granseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Min oldefar, Oskar Adolf Johansen, ble født i Larvik i 1885, visstnok av foreldrene Johan Martin Johan... og Karen Andrea/Anna(?) Nilsen, men jeg har ikke klart å spore noen av disse 3 personene i 1865/1875 eller 1900 tellingene. (Oskar gikk senere på Lurdalen Skole i Øvre Eiker/Kongsberg)Håper at noen kan ha opplysninger som bringer meg videre på sporet av foreldrene og eventuelle søsken.MVH Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Oskar A. var i en periode ansatt ved Schous bryggeri, men jeg tror også han var ute og seilte litt, men han døde i Oslo i 1962.Forøvrig ble min bestefar født i Christiania (Aker?) i 1911.MVH Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Jeg har også et notert ned et giftemål i Bamble, Telemark den 1. sep. 1882, mellom Johan Martin Johannesen og Karen Andrea Nilsdatter, men jeg har ikke noe som knytter dette opp mot annen informasjon jeg har.Håper fremdeles at noen kan ha informasjon som kan hjelpe meg litt videre.MVH Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Johan Nicolai, døpt 3. juni 1883 i Bamble av foreldre Johan Martin Johannesen og Karen Andrea Nilsen, er kanskje en bror av Oskar A. Jeg finner ikke Johan Nicolai i 1900-tellingen ved et enkelt søk.En sjekk i kirkebøkene for Larvik og Bamble vil nok føre deg videre. Disse finnes f. eks. på Riksarkivet.Dette er muligens Karen Andrea i 1865:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Larvik mini I-9, pag. 405:Oskar Adolf, f. 4/1-1885, hjemmedøpt 22/1-1885, dpt. 26/4-1885, ægte.[Foreldre] Johan Martin Johansen Arb., H. Karen Andrea f. Pedersen - Reberbanløkken Laurvik - [født hhv] 1855/1857[Faddere] Skibstømmnd Nils Gustav Dalberg m. K., Arb. Lars Kristiansen m.K., Faderen*******Når det gjelder at Karen Andrea var 'f. Pedersen', er jeg litt usikker, da dette var en overskriving av noe annet. Jeg kunne for øvrig ikke finne paret viet i Larvik 1879-april 1885.En senere tilføyelse under Oskar Adolfs navn lyder 'Att. 12.11.95 til Kongberg do. 29/3-1900'. Her må jeg innrømme usikkerhet rundt stedsnavnet, men det betyr vel at presten har utstedt attest ved flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Jeg er temmelig sikker på at jeg har funnet den riktige Karen Andrea i 1865 tellingen Lenke. Det at hun er datter av Niels Peders. Eld kan kanskje forklare at hun opptrer med både Nils og Peder i etternavn i ulike kilder.MVH Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Riktig som du sier at dette kan forklare vekslingen mellom Nilsen/-datter og Pedersen. Men helt sikre kan vi ikke være. Et par skritt som vil være avgjørende:1) Undersøke kirkeboka for Bamble for å se hva som er oppgitt som fødested og hvem som er oppgitt som fedre ved den mulige vielsen 1882 (innlegg 4).2) Finne familien i folketellinga 1885 for Larvik for på den måten å avgjøre om det er identiske personer vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Morten Granseth

--Og plutselig var den kirkeboka også scannet. (Bamle/Bamle viede 1882, nr 23) Lenke Kjempeflott og jeg har fått bekreftelsen på at vielsen er riktig.Johan Martin Johanneson fra ?? i Bohuslän gift med Karen Andrea Nielsdt fra Kongsberg. Brudgommens far Johannes Hanson og brudens far Niels Pedersen Eld.Men jeg skjønner fort at jeg ikke har trening i å lese annet enn blokkbokstaver. Er det noen som kan hjelpe meg med; 5) Stilling og bopel og 10) Forloverne Navn og bopel?Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.