Gå til innhold
Arkivverket

[#16567] Adelsslekten Hammarberg ??


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,I Sverige har jeg sporet opp en av mine forfedre vhja Genline. Han heter Peter Hammarberg og var gift med Catharina Weiss (f. ca 1692). Peter var født ca 1690 og arbeidet som trägårdsmester først ved Springsta Säteri i Kãrrbo forsamling i Västmanland deretter ved Nynes Säteri i Visnum-Kil i Värmland. De ble gift 1716 i Bjorkvik i Södermanland.Hvem var deres foreldre ??Stammer denne Peter Hammarberg fra adelsslekten Hammarberg ??Weiss høres ut som et tysk etternavn, vet noen noe mer ??Veit at dette er et 'svenske-spørsmål', har etterlyst dette via Anbytarforum men ikke fått noe svar men ser at det fra tid til annen forekommer spørsmål om svensker.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I 1710 var det en kurer Henrik Hammarberg, som berettet om seiren over danskene ved Helsingborg samme år.Kjenner man mer til hans slekt?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg kjenner litt til denne Henrik Hammerberg. I sommer var jeg en tur på Bosjøkloster i Skåne. Fra en brosjyre som jeg fikk med meg derfra så kan jeg lese at i 1697 så flyttet overjegmeter Gustaf Hammarberg hit. Sønnen Henrik ble av Magnus Stenbock utnevnd til ryttmester og da svenskene den 28.feb 1710 vant en avgjørende seier over danskene så var det Henrik som dro til Stockholm med seiersrapporten. Etter dette flyttet Henrik tilbake til Bosjøkloster og overtok arrendet etter faren. Henrik ble her til 1735. Det året gikk han over til juridiken og blev etter hvert president i Svea hovrett.Kan denne Henrik være bror til den Peter som jeg leter etter ??Mvh, Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Bjørn Bill, Trädgårdsmästaren Peter Hammarberg, f c:a 1690 har med största sannolikhethet inget att göra med adliga ätten Hammarberg. Denna är utredd i Elgenstiernas ättartavlor. Om Du går till http://www.dis.se/ och söker på Hammarberg, kan Du se att namnet inte är så ovanligt. Med tanke på att Din trädgårdsmästare dyker upp i trakter med bergsbruk, kan jag tänka mig att Du skall söka hans bakgrund i någon ort som innehåller namnet Hammar. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.