Gå til innhold
Arkivverket

[#16568] Drept på vei til Amerika


Gjest kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest kjell-Erik Andal

Jeg er på utkikk etter Petter Alstad, han er f. 26/4-1893 i Stjørdalen. HAn reiste over til USA (antagelig i 6/4-1910, billett betalt i USA) han ble visstnok drept på vei over. Hvor kan jeg få bekreftet dette? Han er sønn av Johan Andreas Alstad og Anna Johnsdatter Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du, jeg kan ikke se noen som passer til din Petter som reiser fra Trondheim 06041910? Eller er jeg blind? hmmm.. Dette er den eneste P. Alstad jeg kan se på denne datoen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&variabel=0&postnr=145265&fulle=true&spraak=n>Lenkemen, derimot, denne kan se ut som din mann: Lenkeher på Ellis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Finner ikke Pe*er i 1920-census... men, det er mange Alstader. Det dør en Peder Alstad i MN i 1918. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Laila!Jeg tror ikke du er 'på jordet' - det er du omtrent aldri. Han du nevner som emigrerte i 1912, må være den mest sannsynlige. Det som nå gjenstår, er at Kjell-Erik Andal ved en lenke viser hvor mannen som emigrerte, befant seg i FT 1900 med de foreldre han oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Det jeg sitter med, er en stamtavle, hvor det står at han ble drept på vei over til Amerika, han skulle besøke sin bror, det er sant, hvis han kom fram, så er det godt nytt. men ingen har hørt fra ham siden han reiste, og heller ikke hans bror som skulle møte ham. han var 'lettere' tilbakestående. Og lett å lede, kanskje det var hans bane??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror likevel du burde sjekke FT 1900, for å se hvor denne mannen bodde, finner du Ham og hans foreldre i Stjørdal? Jeg fant dem ikke, men det var en temmelig ovefladisk 'sjekk'. Jeg synes selv det er 'betryggende' å finne aner i folketellingene, som en korreksjon til hva jeg finner ellers. Er de til stede, så vet jeg ihvertfall at de de levde på et gitt tidspunkt.MVH Astrid i Trondhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vi skrev våre innlegg omtrent samtidig - 16.08. Jeg mener ikke å kritisere noen som helst, men angivelse fra nærmeste folketelling hører - etter min mening - med ,når emigranter skal 'lokaliseres' i utvandringslister i DA eller i censuses i USA.Den person som Laila fant - emigrert i 1912 - er den nærmeste som finnes utvandret over Trondhjem som kunne være den du ønsker informasjon om.MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting... det er veldig sjelden slike historier er riktige...Listene fra EI er de som 'kom fram', men det er jo ikke noe bevis.Jeg er uansett sikker på at den jeg fant er den du leter etter, dersom den ft1900 du har er den du leter etter.Hvem sier at han var 'tilbakestående', var han kanskje bare døv, hadde talefeil... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

jeg finner ingen av de to andre brødrene heller ved navn ALstad med fornuftige søk noe ste...Er det nær familie? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da er vel de tre guttene jeg har funnet, de rette.Dersom Petter hadde dødd ombor, ville det ha fremkommet i passasjer-manifestet.Vet du mer om hvor Bernt og Johan holdt til, Kjell Erik? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No er det vel ikkje sagt heilt sikkert at han døydde på veg til Amerika - han kan ha gått i land på Ellis og omkome på vegen derfrå til broren; seier familietradisjonen noko om kvar broren skulle møte han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Så pussig at han og havna i Kalispell, husker dere historien til Rigmor om bestefaren som forsvant? Kværum i Kalispell....(jeg leter bare i ft. akkurat nå! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Kanskje det kunne være en god idé å få tak i en obituary eller et dødssertifikat på den personen som Laila nevner i innlegg nr. 3? - Bare for å sjekke vedkommende inn/ut av saken liksom...Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.