Gå til innhold
Arkivverket

[#16569] Jeg hjelper alle med slekt fra Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Dersom du har slekt fra Bergen vil jeg gjerne hjelpe deg. All hjelp er selvfølgelig helt gratis som alt annet her på brukerforum. Gi meg noen spesifikke opplysninger og jeg går igang!mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei Jan FrodeJeg har puslet med denne nøtten i et par års tid, og hvis du kan hjelpe meg med å finne hennes opphav vil jeg bli veldig takknemlig.Det gjelder opphavet til Ingeborg Marie Nielsdtr som var gift med Augustinus Anton Buttner, sønn av presten i Mariakirken Johan August Buttner.Du finner Ingeborg Marie med familie i folketellingen for Bergen 1801 her: LenkeSom du ser er hennes alder oppgitt til å være 30 år i 1801, altså fødd omkring 1771. Dessuten er hennes mor oppgitt til å være Ingeborg Henriksdtr, 60 år i 1801. Men jeg finner ingen som passer blandt de fødte i Bergen med denne kombinasjonen i det gitte tidsrom.Ingeborg Marie giftet seg med Anton Buttner 29.11.1785, i Os, kanskje bør hennes opphav søkes der?Ingeborg Marie Bøttner døde i 1839, oppgitt alder: 84 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Jeg er på let etter opplysninger om foreldrene til Margaretha Jansdatter Hardt, døpt 8.2.1726; [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/2doep1668&variabel=0&postnr=7287&fulle=true&spraak=F>LenkeMargretha hadde 11 søsken som jeg kjenner til, men jeg vet ikke mer om foreldrene enn deres navn på ovennevnte lenke. Jeg har en mistanke til at Jan Jensen Hardt døde i 1731 Lenke og derfor født i Sandvigen, men jeg er ikke sikker.Jan Jensen Hardt ble gift med Margaretha Pedersdatter ca 1705, men jeg har ikke funnet deres ekteskap i Bergen ved søk på Digitalarkivet. Har ellers et tidligere innlegg i emnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Rolf og Tore:Jeg har sett på problemstillingen og har heller ikke kunnet finne noen løsning.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Lyder Fasting tok borgerskap i Bergen i 1659. Tror du det er mulig å finne ut now om hans bakgrunn og hvor han gikk sin læretid ?; o}} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Som du kanskje allerede vet var Lyder Fasting fra Diephol,Hannover i Preussen. Han var født ca.1646 der. Hans hustru Elisabeth von Rechen var født ca.1650 i Bergen. Det underlige er at de begge ble begravet i Bergen 18.oktober 1677.Kilde: Familysearch.Kanskje har han hatt sin utdannelse i Tyskland eller Bergen.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Prøver igjen..Min bestemor Gudrun Larsen hadde 3 søsken:LenkeIvarna Gotliebe Larsen - født 23.2.1891 død 19.8.1946, Hildur Larsen - født 24.10.1892 død 15.5.1954 og Johan Larsen født 26.6.1894 død 30.5.1943.Kan du eller andre gjøre oppslag i kirkebøkene etter 1911 og finne ut hvem disse 3 søskene ble gift med ?mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kan dessverre ikke det da jeg bor på sørlandet. Kanskje noen andre. Jeg bør kanskje presisere at personopplysninger bør være fra tiden før 1911.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Til Jan Frode ! Jeg har en sak som har sitt utspring i bygdeboken for Os og som henviser til et ekteskap i Bergen. Har ikke vært i stand til å finne pålitelige opplysninger om dette og om du kan bidra med noe mer utfyllende setter jeg pris på det. ' Jacob Balentin, født ca 1685 i (Bergen,Hordaland.) Han giftet seg med Margreta Hansdotter Munch, født 0 ___ 1681 i Bergen,Hordaland, (datter av Hans Hansen Munch og Anne Rasmusdotter) død 0 ___ 1760 i Halhjem,Os,Hordaland. Jacob døde før 1720 i Bergen,Hordaland. Balentin er ikke funnet i digitalarkivet sine kilder. Kan Balentin være omskrift for Valentin ? I 1596 hadd en Willom Ballentijn borgeskap i Bergen og i 1612 Hanns Thomessen Ballentin. Margreta var gift med Jakob Balentin og gifte seg deretter opp igjen med Lars Jonson Halhjem og hadde med seg tre barn fra det første ekteskapet, deriblant Lisbet.' Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kjempefint tiltak av deg, Jan Frode, men...Jan Frode re. ditt innlegg no.8, familysearch er ingen 'kilde' når det er snakk om :Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband. Dette er donerte data, ikke engang avskrift av kirkebøker. (regner med at Knut Fasting er helt inneforstått med dette :)Hvilke kilder har du for Bergen som du kan hjelpe til med? (tidsrom osv)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Inger Petersen var datter til Karl Emil Pettersen og Anny Bergitte Olsen. De hadde 3 barn; Ester Bergitte, f. 1907; Alf Martin, f. 1909 og Inger som jeg ikke vet når hun var født. Se forøvrig tema 12713 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=12713&sok=Birger+Forsmo&startnr=&antall=&spraak=>LenkeKarl Emil og Anny Bergitte giftet seg i Sandvikskirken i Bergen 8. juli 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har ett spørsmål om slekt i Bergen som jeg antar at det ikke er lett å svare på, men prøver med ett spørsmål allikevel. Min ane Jan Hansen Seehusen var født ca 1660 og døde i Bergen i 1722 etter de opplysninger jeg har. Han giftet seg med Margrethe Gerdtz. Jeg har ingen persondata om Margrethe. Jeg lurer på om det finnes noen slike data og om det finnes opplysninger om Margrethes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei Jan Frode! Jeg har lenge søkt etter foreldrene til Elen Fleth som ble gift 4.2.1727 i Bergen (NK) med Hans Jørgensen Breder. Hun døde i Bergen i 1750 og ble begravet 12.6. Kan du hjelpe meg ? Hilsen Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Birger: Jeg har kun digityalarkivets kirkebøker over døpte i Bergen fram til 1892.Til Øystein: Jeg fant dessverre ikke noe.Til Laila:Riktig at Familysearch ikke er førstehåndskilde. Med kilde mener jeg 'min' kilde-hvor jeg fant opplysningene.mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jan Frode, du er kjempesnill! men du bør også fortelle hvilke kilder du rår over, og hvilke tidsrom disse dekker. :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg rår kun over kilder lagt ut på internett. Dødsfall opp til 2001.Dåp opp til 1892. Vielser opp til 1911.Alle folketellinger fram til 1900 som er digitalisert. Jeg regner med at jeg kan føre dine aner tilbake til tidlig 1600 tall evt,sent 1500 tall.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg er på utkikk etter Klara Mathilde Hammer, død 21. oktober 1945 i Bergen, hvem var hun gift med, hadde hun barn? isåfall, etterkommere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jan Frode, da vil jeg si dette er litt... :) Du gir folk litt falske forhåpnininger.... Du har jo ikke flere kilder enn det vi andre har tilgjenglig under knottetottene våre... :)Dersom du skal hjelpe meg med å finne fam. via Familysearch bla. ancestral files... mmm... tror det er mange som vil hoppe i stresslessen!Tror du liker å få e-post fra Digitalarkivet jeg :))Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Til 5: Sollied har heller ikke funnet foreldrene, men skriver, basert på et skifte (ref. 628 i Sollieds eget system) at det må være Jan Hart og 'ant. en nu ukj. Anne Buchholt'. Skiftet nevner barna Jens, Peter, Kirsten, Henrich, Anna, Karen, Margrethe, Rasmus og Elisabeth.Til 14: Karl Emil Pettersen, født i Fredrikshald 25. mai 1883, døde i Bergen 26. januar 1956, mens hans kone Annie Bergitte var født i Førde 2. oktober 1887, og døde i Bergen 17. februar 1962. Ekteparet hadde åtte barn, to gutter og seks jenter. Den yngste datteren var født i 1925.Til 16: Sollied har ikke utfyllende opplysninger om Elen Fleth, og har heller ikke opplysninger om noen Fleth-familie i Bergen. Det er ikke skifte etter henne eller ektemannen.Til 20: Klara Mathilde Hammer, født 14. mars 1890 Beistad, Nord-Trøndelag, var enke etter politibetjent Per Hammer, død februar 1931. Hun døde barnløs, og ble arvet av sine søsken Johan Berg, Steinkjer, og Petra Brenne, Beistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jan Frode,Det er verkeleg eit ambisiøst tilbod du kjem med på Digitalarkivet, men eg spekulerar på; sidan du bur på Sørlandet og ikkje so altfor langt ifrå Kristiansand, hadde det vore ein tanke å tilby hjelp til ''look-ups'' på Statsarkivet i Kristiansand i kjelder som ikkje enno er tilgjengelege på Digitalarkivet?Som bygdebokforfattar for Luster kommune i Sogn kjem eg rett som det er borti problem på Sørlandet, særleg i samband med emigrantar frå Luster som i Amerika finn seg ektefeller nettopp frå landsdelen din.Men, om du ønskjer å ''bryna'' deg på ei verkeleg nøtt, vil eg syna til tema #7778 om skomakarmeister Henrik Torkildsen, fødd på den truleg mest avidesliggjande bustaden i heile Sør-Noreg, Utladalen på fjellet mellom Luster og Årdal i Sogn, i januar 1797. I 1829 vert det oppgjeve at han skulle bu i Stavanger, medan han i 1833 vart sagt å bu i Kristiansand. Eg ville sett utruleg stor pris på om denne Henrik kunne sporast opp!På førehand hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til Yngve Nedrebø for hans opplysninger! Jeg var ikke klar over at Anny og Karl Emil hadde 8 barn, så dette var nytt for meg. For å finne nærmere opplysninger om de andre må jeg muligens til Bergen for å finne det? Det kan nok bli en stund til siden jeg nå stort sett konsentrerer meg om registrering av kirkebøker.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har flere bergensslekter som jeg ønsker noe mere info om. Først denne: I folketellingen for 1900 for Bergen finner jeg fam. Amundsen, som bl.a. består av barna Amund f. 1884 i Storøen, Lorents f. 1894 og Nils f. 1900. Jeg har fått all info om Lorentz og hans etterkommere, men var der flere som hadde etterkommer? Var Amund barnet til Nilsine (Nilsine ble gift ca 1889 med Amund Amundsen Siglevik) eller var det et barn som Amund hadde fra før eller kan det være en skrivefeil at Amund og Nilsine ble gift i 1889 i steden for evn. 1884? Kan denne Amund være han som gifter seg i ca 1908 med Fredrikke Severine, og er det denne 'Sverine' som dør på Flesland i Fana i 1960? Hadde Amund etterkommere da han døde? Håper at du kan hjelpe meg med mer info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.