Gå til innhold
Arkivverket

[#16569] Jeg hjelper alle med slekt fra Bergen


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Til LailaJeg tror ikke jeg gir folk falske forhåpninger. Jeg sier bare-jeg vil prøve å hjelpe. Ja vi søker alle digitalt her på forumet-men av og til finner jo også jeg ting som andre ikke har kuunnet hjelpe til med eller ikke gitt respons til. Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Til Kjell Erik: Jeg har lagt spørsmålet ut i arkivforum.Lars: Jeg har dessverre ikke anledning til å dra til Kristiansand av forskjellige årsaker.mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte i farten å si at barna til Karl Emil og Annie Bergitte Petersen (inlegg 14, 22 og 24) og jeg har felles tip-oldeforeldre, derfor er det så viktig for meg å finne nærmere opplysninger om dem! I tillegg så har jeg jevnlig telefonkontakt med deres slektninger i USA (og Norge) som ikke har noen opplysninger om dem og som stadig venter på svar på om jeg finner dem. Kanskje er der andre her i dette forum som kan gi opplysninger?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Har fått hjelp før til å finne Lars Olsen f. 1843, hans kone Berethe Hansdatter f. 1843 (-46?) De var bosatt i Fana/Bergen. Jeg ønsker opplysninger om foreldrene deres, når de var født,hvor de kom fra m.m. Håper du kan hjelpe!!! Mvh Helen Waardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Yngve Nedrebø. Er det muligheter for å få vite navnene til de andre barna til Karl Emil og Annie Pedersen (jfr.14 og 22)?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Til 31: Opplysninger om identifiserbare personer som fortsatt er i live/kan være i live, vil vi ikke legge ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

innlegg 30 (Helen sitt), bør ha med disse opplysningene:LenkeFamilysearch (VRI som er uttrekk av av kirkebøker) forteller at Berte giftet seg, du bør få tak i originalen her: Berthe HANSDR Age At Marriage: 27 Sex: Event(s): Birth:Marriage: Spouse: Lars OLSEN Age At Marriage: 27 Marriage: 20 May 1872 Place: Bergen, Hordaland, Norway Source Information: Batch Number: M429364 Source Dates: 1853 - 1878 Film or Fiche Number: 278127 Collection Details: Aarstad; Den Norske KirkeHelen, du bør, som Bjørn D. sa, gå på Statsarkivet i Bergen, og få sett originalen ti kirkebøkene. Også til dåpene til barna, og se på fadderne. Disse kan jo være besteforeldre.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Denne måten å be om hjelp på er rotete. Det blir flere tema som blandes sammen og ingen mulighet for gjenfinning vha stikkord eller tema.Jeg foretrekker helt klart at de som har et problem selv får presentert dette som et eget tema med fornuftig tittel og stikkord. Da er det nok også flere som vil hjelpe!Et søk i Brukerforum med Bergen gir flere hundre tema, men det er i det minste mulig å finne tilbake til noen saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Helt enig med deg, Tor, dette har jeg nevnt ved flere slike sekkeposter... men jeg er jo litt 'grinete' :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Sier meg enig med Tor Andersen (35). I og med at Jan Frode Johansen har gjort det klart at han ikke disponerer kilder utover hva som finnes på internett, vil det mest praktiske være egne debatter for hvert særskilte problem. Da vil både Jan Frode og alle oss andre ha forutsetningene for å beholde oversikten og være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge Hestetreet

Jeg er enig i at det bør være separate innlegg/debatter. Derfor har jeg lagt inn tre nye; Peder Jørgensen & Malene Robbertsdatter, Ole Andersen Rihm & Gjertrud Jørgensdatter og Nils Antoniussen & Margrete Svendsdatter. All informasjon i fobindelse med disse tre parene tas mot med takk (men bruk gjerne de separate debattene...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jan Frode!Eg vil gjerne få trekka merksemdi di til tema #16607 om Peder Lageson og kona Rannei Einersdotter. Paret flytte til Bergen i 1783 og budde der framleis i 1784, men forsvinn. Kanskje du kan finna spor etter dei som eg ikkje har sett?Hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det mulig å finne noen av etterkommerne etter: Lars Larsen Aarland 1829-1914 gift 1855 med Malena Hansdtr. Aarland 1836-97. Dette paret hadde følgende barn:1) Johanna Larsina f. 1856 (Bergen).2) Siri Gurina f. 1857 (Bergen)3) Lars 1862-1900 (bylos i Bergen g.m. Margretha Ingebrigtsdtr. Vaage 1866-1929 hadde 4 døtre Selma f. 1889, Nora f. 1891, Lilly f. 1896 Jenny f.1898 - alle bortsett fra Lilly bosatt i Bergen. Lilly bodde i Ålesund. (Har en del info om etterkommerne etter Jenny)4) Peder Anderas 1865-1901 USA,5) Kristina f. 1870 (gift med Halvor Olai Helgesen i Fitjar)6) Larsina f. 1874 (Bergen). Lars og Malena hadde fleire barn, men de vaks ikke opp eller så var de barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

En av mine tippoldefedre heter Christen Nilsen. Han er trolig født i 1828 (+ - 1 år). Hans far eller mor kan ha hett Winther; f.eks. Ni(e)ls Winther. Hele sitt voksne liv bodde han på Hafslund i Skjeberg i Østfold. I familien mener man at han var født i Bergen. Det er ingen ting i FT'ene fra Skjeberg som bekrefter dette, men jeg spør likevel: Er det mulig å finne ut om Christen Nilsen, eventuelt Nilsen Winther eller med morsnavnavn Winther, er født i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som først ut med innlegg (1) i dette temaet - ble det satt en grense bakover i tid.Se ellers innlegg nr. 35-38.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Næh. La Jan Frode hjelpe dem som trenger hjelp med opplysninger som ligger ute på internett.De som ikke har noe å hente kan avstå. (35 -38)Jeg bare minner om svenskevitsen anbytarforum: ordet fritt !!!!!; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Som nevnt vil de som ønsker hjelp sannsynligvis få adskillig mer hjelp fra flere, hvis etterlysningen er godt spesifisert i egen tråd.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Yngve dette er jo helt fantastisk. Hvor fant du informasjonen om Klara Hammer og hennes arvinger, Johan Berg er min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Refererer til (41, 46-47):Dette Lenke er vel samme mann i 1865 som Jan Frode har funnet fram til i 1900. Det går jo klart fram at denne personen er født i Skjeberg. Spørsmålet er kanskje om det er rett person, ettersom han ikke bor på Hafslund (41). Jeg kjenner imidlertid ikke lokalgeografien i Skjeberg - dessuten er dette den eneste med passende navn i Skjeberg i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Hei Jan Frode og Kristian. Jeg takker for interesse og hjelp. Dere har begge funnet fram til rette person, nemlig min tippoldefar Christen Ni(e)lsen. Som sagt, bodde han hele sitt voksne liv i Skjeberg, men hvor er han født? Flere i familien mener altså hardnakket at han er født i Bergen. Kan dere hjelpe meg å finne et sikrere svar på om det er riktig eller galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette temaet til Kay Olav er et godt eksempel på hvorfor det bør være et egne temaer på etterlysningene.Jeg vet at det sitter en, som 'vanker' her på DAs brukerforum, med kilder fra Skjeberg. Kanskje han hadde kunnet bekrefte/avkrefte om Christen var fra Bergen, dersom overskriften/stikkord hadde inneholdt Skjeberg...(Den første sønnen er reg. i kirkeboka i SKjeberg iflg. familysearch - kirkebokuttrekk).Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.