Gå til innhold
Arkivverket

[#16572] Karsten Lein f. 1853, smed i Trondheim


Gjest Janne Anita Aasvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Anita Aasvik

Karsten Lein var født på Frosta i 1853, sønn av Benjamin og Jørgina Lein. Karsten var smed på kongsgården i Trondheim, gift med Kristine. Der stopper alle spor. Han kan ha bytta etternavn. Er det noen som vet noe om Karsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei Janne Anita! Vet ikke om jeg har truffet på de riktige, eller hvor mye du alt vet om Kasten´s bakgrunn. Om du går til FT 1865, og søker på Karsten vil du få oversikt over de Karsten som finnes. Søker du da på Nord Trøndelag vil du finne Frosta. På gard/plass Leinsmarka finner du Benjamin Karstensen f 1828, og kona Gjørgine Johannesdatter f 1827 begge på Frosta. Barn Karsten f 1853, Bernt 1857, Sofie 1858, Johannes 1861. Som du ser heter de da ikke Lein, enda. Jeg har ikke lært å legge inn lenker , så du må nesten lete selv, mulig du alt har dette, men da har du jo flere navn å lete på.. Mhv. Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Hei Ingeborg! Takk for raskt svar. Jo, det er riktig mann, disse opplysningene har jeg fra før. Det jeg er ute etter nå, er hvordan det gikk videre med Karsten. (Beklager at jeg ikke var mer presis...) Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Kr. Støwer

Hei! Har du noen opplysninger om kona Kristine? Når/hvor hun er født, når de ble gift, hadde de barn osv. Vet du om de bodde i Tronheim? Prøv om du kan gi meg litt mere..Skal prøve å hjelpe deg :-) Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Takk til Astrid! Dette må være Karsten (eks. Lein). Hvorfor han tok navnet Moe er ikke godt å si. Artig å se at han har en sønn, Haakon. Da kan det jo være videre etterkommere... Hilsen fra Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har du sett Trondheims Adressebok på nett? Trondheim Folkebibliotek har lagt ut digitaliserte utgaver for årene 1888-1908.Ser at smeden Carsten Moe bor i Nedre Møllenberggt. 11, i den siste utgaven som er lagt ut.Du finner Trondheims Adressebok her: LenkeBøkene er ikke søkbare, de er i pdf-format. Hallvard Bragstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Anita Aasvik

Takk til Hallvard for tips om Trondheims Adressebok. Her kan jeg se at Carsten bodde i Nedre Møllenberggt 11 A, fra 1892 til 1908. Det ser ut til at han bodde i Øvre Møllenberggt 26 i 1890. Fins slike adressebøker fra andre steder også på nettet?Hilsen fra Janne Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.