Gå til innhold
Arkivverket

[#16573] Jacob Olsen Emdal f. ca. 1730 på Stranda


Gjest Arne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solli

Framhald av innlegg 44 i debatt 8141 der Tor H. Moen skriv:'En av mine aner var Jacob Olsen Emdahl. Det jeg vet om han er: Han var gift med Helene Jacobsdtr. De giftet seg i Bergen 2 juni 1776. De fikk følgende barn: Rachel Oline Jacobsdtr f 21 Jul 1776, Elen Oline Jacobsdtr f 10 Apr 1779, Rachel Oline Jacobsdtr f 29 Jan 1782 d 11 Aug 1854, Jacob Eli Jacobsen f 24 Jun 1783, Knud Severin Jacobsen f 6 Jan 1787. Det jeg ellers vet om Jacob Olsen Emdahl er at han er oppgitt som daglønner og at han var fra Stranda kommune på Sunnmøre. Jeg har funnet en begravelse for en Jakob Olsen som kan stemme med Jakob Olsen Emdahl. Han døde i 1807 og var da 78 år. Yrke var tømmer mand. I kirkeboka står det at Jacob er Unkarel landsoldat og Helene er pige. Det var lyst for dem 04. febr.Er det noen som kan hjelpe meg med denne personen?'Eg har sjekka under Emdal i Stranda bygdebok, men kan ikkje finne nokon Jacob Olss. Emdal. Bygdeboka for Stranda nemner to Ole Emdal i perioden (1720/30-talet). 1. Ole Ivers. Emdal (Kjølås) budde på Emdal på 1720-talet og 2. Ole Ivers. Emdal (Myklebust). Men ingen av desse har nokon son Jacob, og det er uvisst kor lenge desse oppheld seg på Emdal. Har også dobbeltsjekka mot kyrkjeboka for perioden 1729-1734, men ingen Jacob Olsen Emdal.Emdal var på leiglendingsgard på 1700-talet med hyppige brukarskifte og evt. slektsrelasjon mellom brukarane er uklart. Dette går fram av bygdebøkene for Stranda som har problem med å sette opp brukarlister, særleg i perioden før 1750. Hyppige omgifte gjer ikkje saka lettare.Derfor ser eg to mulige alternativ: 1. Jacob Olsen Emdal er ikkje fødd på Emdal, men far/stefar/mor har i ein kortare periode vore brukar på Emdal. Jacob Olsen har vakse opp på Emdal og seinare nytta Emdal som etternamn (ved flytting til Bergen)2. Jacob Olsen kan også ha vore husmann/brukar/innerst/tenar på Emdal i ein periode før han flytte ut og nytta Emdal som etternamn.Uansett betyr det at Jacob Olsen (Emdal) må søkjast i heile Stranda (Stranda og Stordal). Eit raskt søk i ekstraskatten 1762 syner at det er to kandidatar: Jacob Olsen Stavdal og Jacob Olsen Vihammer. Jacob Olsen på Stavdal er oppført som husmann/innerst på Stavdal. Jacob Olsen på Vihammer er oppført som 'Andre hos seg havende folk', dvs. tenar.Lenke til ekstraskatten 1762LenkeOg det ville vore til hjelp å finne mest mogeleg korrekt alder på din Jacob Olsen. Kor gammal er din Jacob Olsen i 1801? I kva for kjelde er Stranda oppgitt som fødestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Du spør om hvilken kilde jeg har som sier at Jakob Olsen er fra Stranda. Jeg har sett gjennom dokumentene mine og finner at grunnlaget mitt er etternavnet 'Emdal' som han brukte i noen sammenhenger i Bergen. Men, jeg må konstatere at jeg har lest feil. Det er litt forskjell på 'm' og 'n'. Jeg beklager at jeg har brukt av din tid på grunn av feillesing fra min side. Jakob brukte navnet Endal og da havner jeg vel i Davik. Ellers er alle opplysningene jeg har gitt riktig. Det er også de eneste opplysningene jeg har om personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Eg trur at det er naudsynt å sjekke originalen! I databasen over vigde i Bergen 1663-1816 er Jacob O. registert som Jacob Olsen Endal. Vigselsdag 2.6.1776[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&variabel=0&postnr=15170&fulle=true&spraak=n>LenkeMedan ved dåpen 21.7.1776 er det registerte namnet Jacob Olsen Emdahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.