Gå til innhold
Arkivverket

[#16574] Hvem er mor til Guri/Gurine Madsdatter Lundekvam?


Gjest Anita Særvold Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Særvold Johannessen

Ut i fra det jeg kan finne på nett er hun født 12.09.1811 Lundekvam, Gaular, Sogn og Fjordane. Hun gifter seg 05.01.1834, Sokn kyrkje, Gaular, Sogn og Fjordane, med Niels Monsen Bringeland. De får 4 jenter sammen. Jeg kan bare finne far til Guri, men det ser ut som at hun er ektefødt så da må jo denne Mads Lundekvam ha en kone???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da Guri Madsdatter ble konfirmert 26. juni 1830 står det i rubrikken for foreldre bare 'Mads Larsen Lundekvam'. Normalt førte presten også navnet på moren. Det framgår at hun var født i 1810, at hun var 'yderst forsømt' og 'opdraget i Fatigdom'. Da hun giftet seg står faren som husmann Mads Larsen Lundkvam.I 1801 var det en Mads Larsen, 18 år gammel, på Lundekvam. I 1805 giftet soldat Mads Larsen seg med Anne Simonsdatter, men uten at jeg får dem plassert på en gard.Bygdeboken for Gaular har ikke noen husmann Mads Larsen Lundekvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg fant en Lars Halvorsen Lundekvam gift med Guri Andersdatter i bygdeboken. De hadde en sønn som het Mats og født i ca riktig tidsrom, men dør liten. Kan de ha fått en ny Mats som ikke står i bygdeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var nok to Mads Larsen på Lundekvam rundt 1801. Den ene var sønnen til Lars Halvorsen og Guri Andersdtr. Han var 17 år ved tellingen, og i bygdeboken står det 'Kva som skjedde med han i ettertid, fortel kyrkjeboka ingen ting om. Han er i alle fall ikkje registrert som gravlagd i Gaular.'Han står her i 1801: Lars Halvorsen Huusbonde 66 I 2dt ægteskab Bonde og gaardbeboer M, Guri Andersdtr Hans kone 51 I 1ste ægteskab K, Anders Larsen Begges felles børn 21 Ugift M, Mads Larsen Begges felles børn 17 UgiftMen så skal det ha vært en familie til: Lars Andersen Huusbonde 48 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer M, Lovise Larsdtr Hans kone 42 Begge i 1ste ægteskab K, Mads Larsen Begges felles børn 18 UgiftMen jeg kan ikke se at disse er nevnt under Lundekvam i bygdeboken, og siden det ifølge bygdeboken ikke finnes noen Mads Larsen Lundekvam i kirkebøkene, gjelder vel den samme kommentaren for denne.Selve informasjonen i 1801-tellingen for Lundekvam er her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om det er til hjelp , men denne Mads Lundekvam døper to barn til.Johanna 26.09.1813 og Anna 30.04.1819.Heller ikke her er det nevnt noe navn på moren , men alle er ektefødt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten opplysning til.Den 15.03.1818 fødes en gutt , Halver utenfor ekteskap.Foreldrene var Mads Larss. Lien og Nielske Jensdtr.I merknadsfeltet står det at faren var fra Lundekvam.Kanskje det er bryet verdt å sjekke gården Lien i bygdeboken for å se om det står noe om denne Mads Larss. der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.