Gå til innhold
Arkivverket

[#16594] Akselstuen, Stor-Elvdal


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg lurer på om det er noen som har opplysninger om følgende person: Magda Dagny Syversd., (Rønningen)f. 28/2-1894. Hun var født på Akselstuen pr. Møkleby i Storelvedalen, og foreldre var: Siver Monsen og Martha Johnsdtr. Rønningen. I hvertfall bodde foreldrene på Axelstu, dette i flg. 'klokkarbok for Sollia'. I folketellingen for 1900 bodde Magda Dagny på Røsmoen i Stor-Elvdal, da ikke sammen med foreldrene. Og det jeg da lurer på er om noen vet hvor Magda Dagny etterhvert gjorde av seg, i såfall er jeg svært takknemlig for opplysninger, og jeg lurer også på om hun er å finne i noen bygdebok. Jeg har også prøvd å finne Martha Johnsdtr. Rønningen i folketellingene, men finner henne ikke, og hun skal være født i 1865. Igjen takknemlig for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Marthe Johnsdatter i 1865 finner du her Lenke Hun er født 03.06.1865, døpt 02.07.1865 (stadfestelse av hjemmedåp)(Sollia Mini 1 1856-1885 1/6 p.11-12 no.7)Magda Dagny Syversdatter, som nok var født på Rønningen i Sollia mens Siver Monsen var tjenestegutt på Akselstu, ble konfirmert i Stor-Elvdal 18.04.1909 (Stor-Elvdal Klok 3 1895-1917 6/9 f.163 no.12), hun bodde da på Rasten.Hun er ikke omtalt i Sæters eller Fosvolds bygdeboøker for Stor-Elvdal, jeg har heller ikke sett morens familie i Bjørn Brænds Sollia-bok (her er bare ett bind utkommet)Jeg skal se om jeg finner noe mer om Magda Dagny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant ingen Magda Dagny gift i Stor-Elvdal (filmet til 1927) inkl. Strand kapell (filmet til 1938) eller død (til hhv. 1928 og 1938). Med forbehold om at jeg jeg oversett henne. (Jeg så på Sollia også, men den regner jeg med at du allerede har sjekket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk skal du ha Geir! Dette var et langt skritt framover, men tror du det kan være en mulighet for at Magda har stukket til Amerika? Jeg tullet litt for det stod jo i avskrifta jeg fikk fra Statsarkivet på Hamar at Magda bodde i Rønningen, Det gikk litt over stokk og stein for meg. Hvis du finner ut mer om Magda er det svært interesant. hilsen Reidar Oddløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg lurte på om jeg skulle ta fram att dette temaet en liten tur mens det enda er vinter, (det blir annet å prioritere senere). Dette er ei nøtt som det er vanskelig å komme til bunns i. I mellomtiden siden forrige gang jeg hadde dette oppe i debattforumet har en kilde fortalt at hun muligens skulle leve i Stor-Elvdal, og jeg har også hatt hjelp av en hyggelig mann på Koppang uten at vi kom til bunns i saken. Konfirmasjonen i 1909 har vi, men etter det er dama et mysterium. Jeg har også prøvd meg på 'Mormoner-databasen' uten hell, Lurer på hvorfor hun ikke er å finne der for de skal da vel ha alt? Jeg legger ved avskrifta fra statsarkivet på Hamar fra august 2003. Jeg prøver igjen men denne er muligens vanskelig. vennlig hilsen Reidar

bilete2228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg finner denne Magda Dagny i klokkerboka for Sollia, men greier ikke å tyde det som står etter foreldrene, så jeg lurte på om noen ville hjelpe meg, det står en del bortover på linjene som jeg ikke klarer. på forhånd hjertelig takk. ReidarLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ville bare fortelle at denne saken er oppklart og at Magda Dagny er funnet takket være kontakter. Hun har vært gift og bodd i Åmot i Østerdalen, vigselen i 1927 er funnet i kirkeboka og hun står også nevnt i Åmot Bygdebok bind 1 på side 608, men dessverre har hun i dag ingen etter seg. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.