Gå til innhold
Arkivverket

[#16596] Gården Beitstadtrø, Nedre Stjørdalen.


Gjest Olav Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Henriksen

Søker informasjon om brukere/beboere på Beitstadtrøen (Bedstatrø, Betstatrø) i nedre Stjørdal. Iflg kirkebøker skal min farfar Olaf Henriksen være født der den 13 mars 1879. Foreldre: Henrik Nilsen og Anne Martha Olsdatter. Har noen data om mine oldeforeldre ? Hvilken gård kom de fra ? Jeg finner en Henrik Nilsen på gården Bedstadtrø i 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Denne familien omtales i Stjørdalsboka bind 2.2, s. 430. Henrik Nilssen Beitstadgjerdet (1835-1893) og Anne Marta Olsdatter (1836-1900) bodde på Beitstadgjerdet, og ser ut til å ha vært de siste beboerne på plassen. Etter Henriks død flyttet Anne Marta til Stjørdalshalsen. Anne Marta var fra Lånke, mens Henrik var sønn på Beitstadgjerdet. Stjørdalsbøkene fins på lesesalen på Statsarkivet i Trondheim; skal ikke forundre meg om de også fins på folkebiblioteket. Hvis du vil gå videre bakover, vil jeg anbefale deg å låne bind 2.1 (omtale av Kindsetgjerdet, heimplassen til Henriks mor) og bind 3 (Lånke).Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Tusen takk for raskt svar. Min bestefar Olaf reiste til Narvik rundt århundreskiftet og giftet seg der med min farmor fra Gillesvåg i desember 1901. Jeg har lett etter spor av min farfar i mange år. Familien antok at han var fra Nord-Norge, men fredag lyktes jeg i å finne han i kirkebøkene for Straumen (Saltstraumen) som innflyttet til sognet fra Narvik. Der stod hans fødested/dato og dermed var en stor gåte løst. Jeg fulgte opp med å finne hans konfirmasjon i Værnes sogn i 1893, der navnet på foreldrene sto.Besøkte Saltstraumen i sommer, men ingen der kunne sette meg på sporet.Jeg kjørte meg en tur til gården (Trøen i Beitstadgrenda)på lørdag og tok bilde av det gamle våningshuset der jeg antar min farfar er født. Her går det unna.Takk nok en gang, skal få tak i bygdebøkene så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hvis jeg forstår Stjørdalsboka rett, ble heimen til Henrik og Anne Marta utryddet etter at Anne Marta flytta til Halsen. Det som i dag er heimen Beitstadtrøa er en annen gammel husmannsplass. Likevel er det vel ikke utenkelig at det kan finnes spor etter plassen hvor Olaf var fra; kanskje kan folk der i området ha kjennskap til hvor heimen har vært.Stua som Anne Marta fikk bygd på Stjørdalshalsen i 1895 står fremdeles. Eiendommen bar navnet Anheim, og har i dag adresse Kirkevegen 9. Stedet omtales i Stjørdalsboka bd. 2.1, s. 599. En annen omtale (og to bilder) fins i Kaare Bergs bok 'Stjørdal - fra strandsted til storsamfunn' (s. 255).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Henriksen

Nå har jeg fått lånt Stjørdalsbøkene fra Gunnerus-biblioteket. Her var det mye å lese om min nyfunnete familie i Nord-Trøndelag. (Allerede kartlagt 8 nye tremenninger !)Jeg har også lånt Lånke-boka, men har problemer med å finne Anne Marta Olsdatter eller hennes far Ole Andersen Sætnan i den. Vet du (eller andre) kanskje på hvilken gård jeg skal lete for å kunne finne noe om dem ?Med slektsforskerhilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Det er ikke godt å si. Det er mulig du må ty til kirkeboka. Kanskje kan Anne Martas foreldre ha losjert på Setnan da hun ble døpt; leieboere er oftest ikke oppført i bygdeboka. Kirkebøker på mikrokort finner du bl.a. på lesesalen på Statsarkivet i Høyskoleveien.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.