Gå til innhold
Arkivverket

[#16598] Gjerde, Nordalen, Møre og Romsdal


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvem konen til Mads Pedersen Gjerde f. 1780 var? De fikk en sønn i 1818 som ble kalt John. Finner Mads i 1801-tellingen da er han ugift og bor hjemme på stedet Gjerde. I 1865-tellingen finner jeg sønnen på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Finner dette på IGI under FamilySearch:MADS PEDERSEN MaleEvent(s):Marriages: Spouse: OLINE JOHNSDR Marriage: 18 JUN 1809 Norddal, More Og Romsdal, NorwayDet passer jo også med at sønnen John vil være oppkalt etter morfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Takker så mye for hjelp, men er det noen som har bygdebøker for området som kan kikke litt for å se om det samme står der? Vil så gjerne ha så riktige opplysninger før jeg jobber videre med denne grenen av slektstreet. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Eg reknar med at du her siktar til garden (grenda) Gjerde i Valldal i Norddal kommune på indre Sunnmøre. Eg har bygdebøkene heime og kan slå opp dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Det jeg leter etter er Karl Johansen Gjerde f. 1. jan 1890, d. 31. des 1976 sine forfedrer. Han er født i Geiranger. Hans far var Johan Johns. Gjærde f.1858. Farfar var John Madssen Gjerde og var født i 1818. Oldefaren var Mads Pedersen Gierde f. 1780. Så jeg tror det er de bygdebøkene du har, men er selvfølgelig ikke sikker. Det hadde vært flott om du kunne sjekket dette for meg. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Under Norddal (dvs i Valldal) finn eg følgjande som stemmer med dine opplysningar: Mads Pedersen Gjerde (1781-1837) eldst av 6 søsken, gift i 1809 med Oline Joendatter (Johnsdtr) Gjerde (1785-1825). Oline var frå Børrågarden, medan Mads var frå Massgarden, begge i grenda Gjerde (naboar altså). Dei fekk 5 barn, nr 3 av desse var Jon (1816-1905). Jon Madsen Gjerde gifta seg i 1857 med Anne Marie Olsdatter Muldal, dei fekk 3 barn, først Johan f.1858. Her sluttar alle opplysningar i Ættebok for Norddal, kanskje fordi dei flytta til Geiranger (som ligg under Standa kommune)? Bortsett frå dei som døydde som barn, er det berre oppgitt fødselsår på Johan sine søsken og halvsøsken, ingen dødsår, dette tyder på at dei ikkje lenger sokna til kyrkjene i Norddal. Kanskje Ættebok for Stranda har fleire opplysningar.Jon hadde broren Peder (1810-1907) som busette seg på Gjerde, han var eldst og odelsgut. Martinus Pedersen Gjerde (1838-1919) er bestefar til han som har garden no (han kan sikkert hjelpe deg med fleire opplysningar, dersom du gir meg e-mailen din kan eg gje deg namn og adresse). Peder Madsen har også etterkommarar på Relling i Dalsbygda, eg kan gje deg namn på dei nolevande dersom du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.