Gå til innhold
Arkivverket

[#16613] Johan Petter Johannesen, Rakkestad


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Min tippoldefar, Johan Johannesen, er født i 1825 i Rakkestad.Som ung var han soldat. Deretter ble han ansatt ved Sagbruket til Hafslunds gods i Skjeberg.Han bodde hele sitt voksne liv i arbeiderbyen Sarp som tilhørte Hafslund. Hans kone het Oline Christiansdatter, f. 1830 (?), og deres eldste sønn, min oldefar Johan Christian Johannesen ble født i 1853(1852?1854?)Er det noen der ute som kan hjelpe meg med opplysninger om Johan Johannesens familie og bakgrunn i Rakkestad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har litt kjennskap til en Johan Johannessen. Han er sønn til Johannes Jensen og Gunhild Johannesd. Båserud. Denne Johan var f ca 1829.Ved landsomfattende søk i FT 1865 finner jeg to Johan Johannessen f i Rakkestad i perioden 1822-1832. Den ene er bosatt på Hafslund (din tippoldefar) og oppgitt til å være f ca 1827. Den andre er f ca 1830 og bodde på Klipperbråten i Rakkestad. Det er mest sannsynlig at det er denne siste som er født på Båserud, men jeg har ikke nok opplysninger til å være sikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch VRI, avskrift fra Rakkestad kirkebok 1814-1841, er Johan Peter Johanesen født 12/10-1825 og døpt 23/10. Foreldrene er Johanes Andersen og Anne Iversdatter. Det finnes flere Johan Johannesen født 1827-1830, men ingen andre med Peter/Petter til mellomnavn.Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk til Halvor og Laila for hjelpen. Jeg lurer på om man må ta utgangspunkt i kona Anne Oline Christiansdatter,Sarp, eller sønnen, Johan Christian Johannesen, Sarp, f.9. juni 1853(se kirkebok 6 for Skjeberg, fol.162) for å finne den rette Johan Johannesen fra Rakkestad. Når man har funnet den riktige Johan Johannesen - som kanskje ikke har Pet(t)er som mellomnavn - ved å ta utgangspunkt i hans familie i Sarp på Hafslund, kan man kanskje finne ut noe om hans familietilhørighet i Rakkestad. Er det noen som har mulighet til å hjelpe meg med dette? Jeg mottar alle forsøk med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Familysearch IGI står det at Johan Petter Johannesen og Anne Oline Christiansdatter giftet seg 7. april 1854 i Skjeberg. Har du funnet vielsen i Skjeberg kirkebok?Står det at Johan Christian er født i ekteskap 9. juni 1853?Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Hei Laila. Takk for hjelpen. Nå er vi på riktig veg. Johan Christian ble unnfanget og født utenfor ekteskap. Faren, Johan Johannesen, var da 'ungkar og soldat' og moren, Anne Oline Christiansdatter, var 'pike'. Foreldrene giftet seg, som du påpeker, senere. De levde i et langt ekteskap og fikk flere barn. Da Johan døde etter et liv i slit og strev på Hafslundbruket,endte hans kone, Anne Oline, som enke understøttet av fattigvesenet. Spørsmålet er nå: Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om foreldrene og de øvrige forfedrene til Johan Petter Johannesen, f. 1825 i Rakkestad, g. 7. april 1854 i Skjeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

På FamilySearch / Vital Records står med Rakkestad kirkebok som oppgitt kilde:Johan Peter JOHANESEN - Birth: 12 Oct 1825 - Christening: 23 Oct 1825 - Place: Rakkestad, Ostfold, Norway - Parents: Father: Johanes ANDERSEN Mother: Anne IVERSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Jeg takker alle som har engasjert seg, for god hjelp. Er det noen som sitter inne med ytterligere opplysninger om Johan Petter Johannesen fra hans tid i Rakkestad? Om søsken? Annet? Eller om hans foreldre: Johannes Andersen og Anne Iversdatter? Fødsels- og dødsår? Når og hvor de giftet seg? Bosted(er)? Øvrige barn? Jeg er takknemlig for alle opplysninger om Johan Petter Johannesens familie og forfedre og formødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest kjersti  aamodt

Hei KayJeg vet noe om hvem som bodde og ble født på Baaserud i Rakkestad.1803 15.12 var det skifte etter Mari Andersdatter g.m enkemann Johannes Andersen De hadde barna Ole 13 år, Johannes 3 år og Ingebor 17 år Avdødes far bror er Lars Andersen Lund annet sted står det at han er morbror.Det kan godt tenkes at han giftet seg på nytt. Han er oppført på Baaserud i 1801 moren er død, men faren Johannes Andersen lever ca 70-78 år. Johannes Andersen Baaserud og kona Ingebor Hansdatter Fikk disse barna som jeg har funnet i kirkeboken for Rakkestad i mine notater. Desverre har jeg lånt bort boken som jeg har mere nøyaktig antall barn. Men faderne kan kansskje være til hjelp.1751 sønn Ole Faddere Nils Knutsen, Amund Annersen, Guri Annersdt, Anne Halvordt, Marthe annersdatter.1752 datteren Anne Faddere; Anne Findskut, Ragnhild Hansdatter Gryteland,Marthe Annersdt, Iver Torp, Igmon Revelsby1756 datteren Mari Faddere: Guri Annersdt, Johanne Ingmondsdatter, Cristen pedersen, Ingmond Annersen, Marthe Annersen.1759 datteren Berthe Faddere. Guri Baaserud, Christi Revelsby, Nils Gryteland, Jon Anderesen Revelsby, Marthe Andersdatter Revelsby.1762 Ole døpt Faddere Mari Bjørnsdatter Korum, Marthe Andersdatter Torp, Anne Andersdatter Gryteland, Nils knutsen Gryteland og Torer andersen baaserud.1766 Siri døpt F: maria Bjørnsdt,marthe andersdatter, Barbro Cristensdatter (fra Berg i Rakkestad), Amund Larsen, johannes Larsen.1768 Oloug F: Marthe Torp,Berthe Findskut, Amun Torp, Petter Skattebøl, torer BaaserudBerthe født 1759 ble gift med enkemann skredder Samuel Halli/Halling og de bodde på Bergs plass under Berg i 1801, fra dem stammer min farmor f.1901 i Sarpsborg.Henrik Boserud og Guri Annersdt. 22.01 1754 døpt sønn Johannes faddere: johannes Baaserud, Ingmond Revelsby, Ingeborg krossby, Maria Brecke pl., Marthe Annersdt.Nipa i Varteig skifte 1787 etter Lars Asbiørnsen som er død, enken Margrethe Johannesdatter.Barn Asbiørn bor på plass u. Nipa Jahanne g. sander Mathisen i Gamlrbyen. Marthe g.m Torkel Hansen Helvig 28 år og ugift, Maria g.m Johannes Henrichsen Baaherød i Rackestad 1723 oppsitter Mathias Andersen og Lasse Mogensen Er medeier og arvinger 10 lisp. 1 hest, 6 creatur, 8 sauerEllers så husker jeg at en Anners Baaserud på ca. 1670 fkk bot for for at kona fødte for tidlig.Jeg vet at underhuset i rakkestad har håndskrevne gårdsopplysninger på gårdene i bygda, men på grunn av jobb og barn har tar det tid før jrg får reist dit. Slik at opplysningene ikke gir hele svaret, men kansje disse bitene kan hjelpe deg noe. hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Kjersti.Takk for innlegget.Jeg regner med at Johannes Andersen og Anne Iversdatter er mine 2xtippoldeforeldre. Se innlegg 3 og 5. Deres sønn, Johan Petter Johannesen, har i likhet med min tippoldefar mellomnavnet Petter, og er født i 1925, slik han er.Tror du denne familien har tilknytning til Båserud?Kunnskapen om denne delen av familien min stanser her. Jeg er meget interessert i opplysninger om bakgrunnen til Johannes Andersen og Anne Iversdatter og håper fortsatt på at noen vil kunne hjelpe meg med dette.Jeg har også andre aner i Rakkestad og Degernes. Det er derfor meget interessante steder for meg.Jeg har kontakt med en av gamlekara på 'Underhuset' i Rakkestad og håper å få tatt meg en tur dit i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei igjen, Kjersti.Jeg skriver at kunnskapen om 2xtippoldeforeldrene mine, Johannes Andersen og Anne Iversdatter, stanser med opplysningene ovenfor. Det er ikke helt riktig.Fra annet hold har jeg fått vite at de bodde på Stregerud - antakelig som husmannsfolk. Hvis du eller andre vet noe om Stregerud/Strekerud og mine 2xtippoldeforeldres tilknytning til den gården, vil jeg sette pris på om dere deler kunnskapen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.