Gå til innhold
Arkivverket

[#16615] Geistlige skifter i Troms og F.mark


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som har transkribert følgende skifter:1. Margrete Andfindsdtr (Holck/Røg), skifte 1706. 2. Augustinus Gabrielsen Røg, skifte 1710. 3. Christen Olsen Krog, skifte 1726.Hvordan bestiller jeg kopier av skifter i dag (det er så lenge siden sist). Hva koster det? Er det mulig å få dette digitalt? Kan jeg bestille via internett?Når det gjelder Augustinus Røg (og de andre nevnte), så står det 'Arkiv T'. Betyr dette at jeg må til Tromsø?Det står også 'legg 15' og seinere 'legg 39'. Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Legg 15' etc. refererer sannsynligvis til plassering i en eske (x antall legg i en eske). Det er altså en del av en 'arkivadresse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Skiftene befinner seg hos Statsarkivet i Tromsø. Min erfaring er at det går greit å bestille skiftekopier. Du betaler noen få kroner for kopiene - neppe mer enn et par, tre tiere. Det bør gå greit å bestille per epost, men du må nok belage deg på å få papirkopier tilbake (skjønt statsarkivet i Tromsø sitter også på avskrifter av enkelte (svært få, vil jeg tro) skifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for svar!Jeg har nå bestilt kopier, og skal forsøke å ta bilde med digitalt kamera, så kan jeg dele ut til den som ønsker. Kanskje vi kan samarbeide om transkriberingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Irene Korneliussen

Hei Arnstein. Håper du vil dele med flere.Jeg kjøper gjerne kopier hos deg. Har du noen opplysninger om forfedrene til de to førstnevnte, og om etterkommere. Jeg har noe om den ene sønnen Andfind Aug. Røghs etterkommere dersom det er av interesse. her er min e-mail adr. om du skulle ha noen opplysninger å gi: ir-korn@online.no På forhånd tusen takk. Hilsen Irene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.