Gå til innhold
Arkivverket

[#16622] 'Ukjent' etter 1900-tellingen...


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Kan noen gi meg tips til hvordan jeg kan komme videre med en som er nevnt i folketellingen for 1900? Han står der nevnt som barn i en familie i Vibes gt.14 i Oslo, f. 1891. Navnet er Johan Dahlgren.Det står at han ikke var døpt, og om foreldrene at de ikke tilhørte noe trossamfunn...Johan hadde en søster som jeg har fulgt videre, men ingen av de jeg har vært i kontakt med i hennes familie har hørt om noen bror...Faren, Gustav Dahlgren, døde i 1947 og ble begravet på Vestre Gravlund i Oslo. Har noen tilgang til skifter slik at vi kunne se om han står oppført der som arving? Eller adressebøker?? Det er mulig at faren hadde ham med fra et tidligere forhold..Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

De årlige kommunale folketellingene for Kristiania, som befinner seg på Byarkivet, burde kunne gi noe av svaret på det første spørsmålet. Der bør du kunne følge Johan noen år framover og bakover, i allefall. I og med at du har adressen i 1900, kunne du jo prøve å kontakte dem for en kopi i første omgang, de pleier å være hyggelige og hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gustav Dahlgren står oppført i Register til Dødsfallsprotokoll, Oslo Skifterett 1947, død 21.08.47, henvisning til avd. I, no.1587. Det er kun regsiteret til dødsfallsprotokollene som det ikke er 'klausul' på og filmet. Men det finnes altså flere opplysninger. Fhv.formann står han oppført som.I Kristiania Adressebog 1892 (gjeldende høsten 1891) bor Dahlgren i Fuglehaug Gade 13 Bd, Uranienborg menighet. Her finner man blant dissentere to JOHAN MARINIUS DAHLGREN, født hhv. 31.12.1890 og 12.12.1891, sønn av murerarbeider/dagarbeider Gustav Dahlgren (f.1866) og H. Sofie J. Jensen (f.1862). Men her står begge oppført som medlem av baptistmenigheten (det var 5 baptismenigheter i Kristiania på denne tiden, jeg tror jeg kan med sikkerhet si at dette ikke er 1. metodistmenighet). (Uranienborg Mini 1 1880-1895 11/11 no.1 og no.5). Johan Marinius d.y. døde 03.01.1891, begr. 06.01.1891 (Uranienborg Mini 4 1880-1891 4/5 f.123 no.1)Gustav Magnus Dahlgren og og Sofie Jensen viet 29.03.1890 (under dissentere), fødselsår står her med hhv. Sverige 1866 og Aremark 1862. Fedre hhv. Magnus Dahlgren og Jens Andersen (Uranienborg Mini 2 1880-1896 8/8 f.201 no.1). Viet hos Notarius publicus.Søsteren hadde du såvidt jeg forstod, så hun har jeg ikke sett etter. Godt mulig det er feil i folketellingen 31.12.1900, men jeg skal se senere på den del av metodistene som er filmet - i motsatt fall er det bare å kontakte metodistkirken i Oslo, de har kirkebøker av nyere datoer som ennå ikke er gått til filming da de ennå er i bruk (f.eks. til fødselsattester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Dette var spennende opplysninger, og jeg takker hjerteligst! Et par spørsmål: Er det baptistmenighet eller metodistmenighet det er snakk om? Hvis det er snakk om to med navnet Johan Marinius, er det vel slik at når det første barnet døde (skulle vel da kanskje være d.e. og ikke d.y.??), fikk neste barn samme navn. Det stemmer jo med hensyn til folketellingen at Johan var født i 1891, så det er vel da d.y.? Vokste han opp blir da neste spørsmål?? Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Javisst skrev jeg d.y. - riktig er selvsagt d.e. som du skriver. Og det har tydeligvis vært for sent på kvelden, de var baptister og ikke metodister. Og det er metodistmenighetene jeg omtalte (5 menigheter osv), så da kan du glemme den delen. Om jeg har baptistkirken på film, husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Stenvall

Jeg har nå fått svar fra Byarkivet, og de har fulgt Johan Dahlgren t.o.m. 1919-tellingen. Han står der oppført som sjømann. Etter det kan de ikke finne ham, hverken i senere folketellinger, adressebøker eller i ligningen.Noen forslag til hvordan jeg kan komme videre? Vil han stå som utflyttet hos baptistmenigheten i Oslo? Og hva med sjømannsruller???Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.