Gå til innhold
Arkivverket

[#16623] Amerika: Arnt Arntsen Reitan, f. 1877, til Red Wing, Minn. i 1904


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Han var født i Rennebu, Sør-Trøndelag, i 1877, og reiste til Red Wing, Minnesota, 11.7. 1904 fra Trondheim via Kristiania. Jeg finner ham på Ellis Island som Arnt Arntsen Rutan fra Renneta. Han kommer dit 25. juli. Når jeg får opp det originale manifestet, er det en liste over helt andre passasjerer. Tror det er italienere. Er det noen som vet hvordan jeg kan finne det riktige manifestet, for om mulig å finne mer om ham der ? Eller er det noen som har råd om hvor jeg kan finne informasjon om ham i Red Wing ? Er takknemlig for all hjelp.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er dessverre mye feilindeksering i Ellis Island databasen. Søkemulighetene er heller ikke så gode. Prøv heller denne alternative søkesiden:http://www.jewishgen.org/databases/EIDB/ellis.htmlHvis du går videre der det står 'Missing Manifests' kan du bla deg gjennom manifestene, og kanskje finne det du leter etter. Men det kan være tidkrevende. Jeg har funnet flere 'Missing Manifests' her som jeg ellers ikke ville ha funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk for tipset. Det skal jeg virkelig prøve. Har sett at det har stått missing manifest, men har aldri undersøkt hva det var.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Et raskt søk i Census 1920, MN, Goodhue, Red Wing ga en Arnold Anderson; indexert som 52 år (som ikke passer) Saken er bare at om ikke jeg ser helt feil står alderen som 42 på image'n!! Gift med May??, en sønn og en datter. Yrke snekker. Fødested Norge.Skal bort en tur; kanskje noen med adgang til Ancestry.com vil kontrollere om jeg leser feil??Bør eventuellt følge opp med Census 1930 (og kanskje også i den andre enden; 1910)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

mnnneeei.. Tor, tror ikke dette er Arnt.Immigrasjonen er 1873, han ble naturalisert i 1889. Og dette er så mye 'off', at jeg tror det er helt galt. Men, du har rett i at det står 42, ikke 52 på alderenDessuten så er faren Alfred der, han ankom i 1877. SÅ, dette er nok helt feil familie.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk Laila, du har rett: Immigrasjonsdato passer slettes ikke. Jeg (og sikkert flere med) har sett etter nordmenn med fornavn A* og passende alder i Red Wing i 1920 og -30 uten større hell.Kanskje nok en skivebom i all hast fra meg; men om området utvides til hele MN i 1930 med eneste søkekriterium alder 50-56 år + fødested Norway finner jeg en Arne REITAN ('Rennebu/Rutan/Rennata???) alder 52, imigrert 1904, hustru 'Rena' alder 54 født i Norge, datter 'Aleda' alder 18 født i MN. (Disse navnene i henhold til indexen - kan kanskje være 'Runa' på moren??) Familien bor i Hennepin; Minneapolis, district 176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei TOr! Når du finner sånne, leggg en link, så slipper jeg å lete frem det du har brukt masse tid på å finne :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Har ikke klart å finne denne Arne Reitan i 1920. Menn ettersom datteren var født i MN fortsatte jeg å lete og fant en Arne RECTOR på sammem sted, alder 42, immigrert 190? , med datter Aleda alder 8 og kone Anna??? (vanskelig å tyde)Er klar over at dette er noe søkt, men.... Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tor... den var ikke sååå dum da... hadde jeg indexert denne, ville jeg ha skrevet.. Arne(Arnt) Reitan!men, jeg synes det er pussig at han ikke jobber som maler...og, se her ser du... nå mangler vi fra Inger hans fødselsdato, men.. den eneste som kan bekrefte dette er henne. REITAN, ARNE CertID# 1965-MN-010245 Date of Birth: 07/15/1877 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: AAS Date of Death: 04/19/1965 HENNEPIN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er i hvertfall den samme fam. i 1920 og 1930, bor i 736 Prince Str i 1930 og 744 i 1920Så, Rector er nok Reitan. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

tja; kanskje er det noe her ja. Enig i at herrene Rector og Reitan kan være de samme; i så fall beviser det som ofte er fremhevet at en må inn på image'n. Men hvordan leser du konens navn i 1920 og -30? jeg leser henne som Runa i 1930, men i 1920 ser det mer ut som Anna??Forøvrig så er det en hel haug med Reitans over there...Vel - uansett får vi avvente mer fra Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, Arne Reitan vi finner i 1930 immigrerte i 1904. Jeg er sikker på at vi har funnet den rette, bare Inger kan bekr. fødselsdatoen.Gjør ikke mer nå før hun kommer på banen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

........skal ikke gjøre annet en å takke for pene ord. Å få det fra en kapasitet som deg smigrer - med det forbehold at Inger hoster opp en fødselsdato som passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen hjertelig takk, mine gode hjelpere. Dette er bare vidunderlig. Jeg kan bekrefte at Arnt Arntsen Reitan var f. 15.7. 1877, døpt 19.8, Rennebu, av foreldre skomaker Arnt Arntsen, f. 1836, og kona Gjertrud Knutsdt. f. Aas (-hagen), 1846.Jeg er virkelig opp i undring av hva dere kan finne frem til. Beklager at jeg var så treg med å svare, det var andre oppgaver som kalte.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takker; det er fantastisk med søkbare arkiver - og et slikt enormt 'nettverk' som DA's brukere utgjør! Laila og noen få andre utgjør motoren i nettverket; vi andre er små tannhjul i ei enorm gearkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Uff; nå har jeg fått problemer med oppkoblingen - bruker evighet på å få opp igjen image'n på Census 1920. Mener å huske at det var en sønn der??Om så; en 'benvei' kan da være telefonkatalogen i USA. Bare i Minneapolis er det 14 Reitans......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

ikke det jeg husker, det var kun disse tre...Men, det er bare å bestille dødsattesten, koster kun noen få usdalerpeople.mnhs.org/dcider får man om han døde før eller etter kona. Døde han etter kona, var det muligens dattern som meldte fra om dødsfallet, og DA står det enten hennes gifte-navn, eller hennes manns navn, adresse osv.Lett som en fjør... Vi er kjempeflinke, Tor!! (sammen er vil litt sånn derre dynamittiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk, igjen. Når det gjelder dødsattest mener jeg å ha lest at de har strammet inn muligheten til å kjøpte kopi av slike, p.g.a. at det ble veldig mye forespørsel etter slike. Men det går jo an å høre.for å oppsummere litt:Arne (Arnt) Reitan, f. ca. 1878, (immigrert 1904) , kona Runa/Rena, f. ca. 1876, Norge og datteren Aleda, f. ca. 1912, Minnesota, bodde i 1930 i Hennepin, Minneapolis, district 176. Dette skulle vel da tilsvare 736 Prince Str. (I 1920 bodde de i 744 Prince Str. Arne Reitan, f. 15.7. 1877, død 19.4.1965, Hennepin. Hans mors pikenavn var AasFant en Aleda Reitan på Ancestry.com, Family Three, men før henne ikke opp da jeg ikke er abonnent. Kanskje en av dere kan finne ut om det står noe av betydning her ? Har laget en lenke dit.[url="http://www.genealogy.com/cgi-bin/wizard_results.cgi?&Category=WFT&UsearchID=9074d8ef0fff0e2c256f11d3SDaaEh&FN=ALEDA&MN=&LN=Reitan&BDATE=&BLOCATION=&DDATE=&DLOCATION=&SL=&TYPE=Single&FILE=&IND=&GROUPIND=&GROUPINDNAME=&TREESEARCH=&ORI_MATCHES=0&INSP_MATCHES=0&LEGACY_MATCHES=0&HQO_MATCHES=0>LenkeEllers er vel de informasjonene som nå er kommet fram, det vi kan regne med å finne ut før man ser hva som står i dødsattesten. Det hadde sikkert vært enklere hvis det hadde vært en gutt. Jentene forandrer som regel etternavn.Ellers hadde Arnt to onkler som reiste til Amerika. Knut og Tore. Knut Arntsen Reitan, f. 1843, kona Marie, f. Myren, 1850, Oppdal og barna: Albert, f. 1869, Oline, f. 1873, Ole, f. 1877, Ingeborg, f. 1881 og Johan, f. 1883. Disse reiste til USA i 1886. Marie og barna til Brookings, Dakota).LenkeKnut og Marie kom visst tilbake og bosatte seg på Strinda, Trondheim. Tore Arntsen, f. 1851 reiste også til USA. Menominie, Wisc. 1.6.1881.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Beklager at det ble litt rot her. Hadde problemer med å få rettet og sendt innlegget, så jeg måtte bare sende det. Fikk feilmelding flere ganger. Er det noe som er uklart får dere bare spørre.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Inger, ikke la deg skremme ang. dødsattest! Send ivei forespørsel. Det som er viktig på den, er at det kan være at det var Aleda som signerte denne, da står det hennes navn OG adresse der! Og, da.... trallala Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Vedr: 'Aleda': Denne er usikker; slik image'n til 1930-tellingen er indexert og leses av meg heter hun ALMADesverre er begge navn vanlig; men ikke værre enn at om du får tak i hennes eksakte fødselsdato kan søke i SSDI i MN etter henne med ukjent etternavn (Som en siste mulighet; og forutsatt at hun er død i den staten,registrert i SSDI og begrenset til en beskjeden tidsperiode før dags dato....)Nei - som Laila sier: forsøk Arnes dødsttest først!Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.