Gå til innhold
Arkivverket

[#16630] Amerika-nøtt


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Mor hadde ei tante som flyttet fra Leksvik i Trøndelag til Amerika.Jeg fikk følgende fra Statsarkivkontoret i Trondheim i 1977: '...I liste over utflyttede fra Leksvik fant vi at 'pige Ingeborg Anna Stinesdatter, Arnsætersve' flyttet den 23. juni 1882. Bestemmelsesstedet var Amerika. Vi har imidlertid ikke funnet henne i registeret over utvandrede fra Trondheim i de nærmeste årene etterpå.'Hun var født 10.04.1859 og datter av Stines Eriksen og Anne Marta Arntsdatter.Jeg vet at hun var i Amerika, da jeg har et bilde av henne og mannen(?), tatt i Dubuqe. Fotograf: Nic. Wulpi, Clay street. Jeg skrev til Gerhard B. Naeseth (som var en av 'autoritetene' på området), og fikk svar høsten 1977 der han hadde gjort en del undersøkelser med negativt resultat. Han nevnte imidlertid at mange fra Leksvik havnet i Kendallville, Winneshiek County, Iowa.Jeg fikk også kontakt med en som var 'Clerk of District Court Dubuque, Iowa'. Svaret derfra (1977) var 'I have made a thorough search of the records in my office and do not find anything listed under the names you mention above. It appears she was not married in Dubuque Couny, Iowa.'Etter dette har jeg gjort noen spede forsøk på å finne henne, men er ikke kommet videre.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Arnstein! Dette kan nok være en av nålene...Men, en mulighet, har du sjekket skifte etter foreldrene evt. søsken? Der kan det nemlig stå noe!! En annen mulighet, vet du om noen av de andre i familien hadde reist? (onkler, fettere.. tanter...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting... det finnes donerte data på Familysearch om IngeborgAnna...Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter.Dette vil ofte si at det faktisk er flere som jobber med samme familien... gjerne da amerikanere (dette er jo mormonere)Hvis det da ikke er deg eller noen du kjenner som har donert dataene? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kjenner ikke til at andre i nær familie reiste over. Men jeg har kontakt med ei i USA som er av samme rot (langt tilbake), og som har lagt inn en del i FamilySearch, men hun har satt inn fullt navn. Men dette som står om Ingeborg Anna er, som du påpeker, lagt inn av et medlem. Det var egentlig interessant nok. Alle søsken foreldre og besteforeldre står der.Hun reiste sikkert ikke alene, og det er sannsynlig at hun i tilfelle reiste sammen med noen fra Leksvik Markabygd, dvs personer med navn fra gårdene Gangstad, Arn(t)seter eller Solli - der hun hadde slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg vet at Statsarkivet i Trondheim har veldig knappe ressurser,og sjelden tar seg tid til oppslag for folk. Kanskje noen kan hjelpe?Du må jo da ha datoene for de andre i fam.s død. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vet faktisk ikke når foreldrene døde. Stines Eriksen f 9.3.1827 i Strinda (Lade sokn), gift 8. juli 1850 Leksvik med Anne Marta Arntsdatter f 25.9.1822 i Leksvik. Tellingen 1891 viser at Stines er død (levde i 1875), for da er Anne Marta enke og bor hos sønnen Andreas i Skogn der hun også døde.Men det er selvfølgelig der jeg må starte. Godt tips!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Jeg har (med mitt belastede etternavn) snust litt rundt på disse Stines-folka - etterkommere etter Stines Halvorsen Lerøyen. Jeg har kun brukt internett, og har på langt nær funnet alle. (Er nybegynner).Men det bor en Anna Stinesen f. 1859,Leksvika på gården Kroen i Leksvika i 1900:LenkeForeløpig har jeg ikke klart å plassere henne i familietreet, men du har kanskje sjekket henne ut allerede?(I og med at etternavnet er StineSEN, og hun er enke, er det vel mest sannsynlig at hun har vært gift med en Hr. Stinesen, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk!Nei - jeg har ikke sjekket hvem dette er, men det er egentlig interessant, for ei tante av meg (død) lurte litt på om hun kanskje hadde kommet tilbake fra Amerika.Var hun strandsitter-enke og hadde navnet etter ektemannen, så er det vel sannsynlig at det må gå an å finne andre med navnet Stines eller Stinesen i Leksvik i 1865. Har du funnet noen slike? Hvis ikke, så er det vel sannsynlig at det var HENNES navn, og hun (enka) var jo født i Leksvik. Egentlig VELDIG interessant!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Jeg har tenkt litt mer på dette - hun kan jo muligens ha vært gift med en av Ingeborg Anna Stinesdatters brødre? LenkeMen det vet vel sikkert du mer om enn meg?Bortsett fra denne familien (din) har jeg ikke funnet noen andre Stinessen/datter tilknyttet Leksvika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.