Gå til innhold
Arkivverket

[#16631] Hvor er skredder Christen Ni(e)lsen i Skjeberg født?


Gjest Kay Olav  Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Jeg har lett etter fødestedet til min tippoldefar, skredder Christen Ni(e)lsen bosatt i Skjeberg på 1800-tallet, under Jan Frode Johansens tema 'Jeg hjelper alle med slekt fra Bergen'. Se også dette temaet om dette søket. Noen mener at man lettere får hjelp hvis man søker under egne temaer. Det er nok et godt råd. Jeg gjentar derfor mitt spørsmål her: Hvor er min tippoldefar, skredder Christen Ni(e)lsen, f. 1828 (+-1 år) født? I Bergen? Kjenner noen til hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg kan prøve å¨få sjekket ut dette iløpet av uken (kjenner litt til kirkebøkene) Men det hadde vært fint om Kay kunne samle alle informasjonene som er i det andre temaet under et innlegg her (dvs. dato for giftermål og annet som du vet om denne familien), da er det litt enklere å søke!Kay, kunne du få lagt dette ut iløpet av onsdagen?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

På oppfordring fra Torunn CL gjør jeg et forsøk på å samle opplysningene om min tippoldefar, skredder Christen Ni(e)lsen her: Han er født 1828 (+ - 1 år), gift 25.06.1852 i Skjeberg med Bert(h)e Gøt(h)esdatter Løkka som er født 1825(+ - 1 år. Han er i følge FT, enkemann i 1875.Han eier og bor på Delaas (1865)og Bergsbraaten (1875), men leier på Klavestad nordre i 1900. Hans datter, Bolette Christensdatter, f. 1858, gifter seg med Johan Christian Johannessen (f. 1853)som er sønn av Johan Petter Johannesen, opprinnelig fra Rakkestad. Se eget tema. Spørsmål: Når og hvor er han født? Bergen? Har han aner som heter Winther?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hey Kay! Skal se på vielsen aller først, så hvis jeg får tid, skal jeg se på noen av barnas dåp. Men det er ikke sikker jeg rekker det før Lørdag.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Svar til Jan Frode: Min bestefar, Karl Winther,f. 1884, er sønn av Johan Christian Johannesen - som kalte seg Christian - og Bolette Christensdatter. Johan Christian er sønn av Johan Petter Johannesen. Se tema 16613. Bolette er datter av Christen Ni(e)lsen. Min bestefar hette i ungdommen Carl, senere Karl, Christiansen, senere Kristiansen. I 1925 eller 1928 tok han navnet Winther. I familien er det framholdt at Winther-navnet skriver seg fra familien til min bestefars mor, m.a.o. fra Christen Ni(e)lsen eller Bert(h)e Gøt(h)esdatter Løkka. Min far, hans søsken og alle andre som har hatt førstehånds kunnskap om dette, er døde. Jeg har noen brev om saken, men ikke grunngivelsen for navnebyttet. Jeg håper dette kan være til nytte i det videre arbeidet med å finne Christen Ni(e)lsens fødested og aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Ved et søk etter etternavn = [vw]int[h]er i FT 1801 får jeg 2 treff i Bergen og 0 i Hordaland (men mange andre steder). I FT 1865 ingen hverken i Bergen eller Hordaland. I FT 1900 8 i Bergen, som alle er født nordpå, og 0 i Hordaland, men fortsatt en god del ellers. Winther ser ikke ut som noe Bergensnavn? På FamilySearch blir det 100-vis av treff på Last name = Winther + Norway. Så der er jo endel å gå igjennom for å finne noen tråder.Vet du om det ble gitt navnebevilling i 1925/28? Hvis du kan finne søknaden (hvis ikke det er ett av brevene du allerede har) i arkivmateriale fra Justisdepartementet eller annen instans (fylkesmann, politi - jeg vet ikke hvem som behandlet slikt i 20-årene), så kan det jo være en begrunnelse for søknaden der.Hvis det er aktuelt, kan jeg prøve å finne ut hvordan regelverket var den gangen. Om ikke noen andre her kommer meg i forkjøpet, da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

(Fortsettelse på innlegg 9:) Den første navneloven kom i 1923. Der Lenke kan du lese om hvordan man kunne endre etternavn - hvis dette er en aktuell ledetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Jeg er meget takknemlig for den hjelpen dere gir meg.Ketil:Kan du hjelpe meg med opplysninger om de to personene ved navn Winther, som du finner i FT 1801? I 1925 søkte min bestefar, og min onkel Knut Olav, som var over 18 år, via presteembetet i Skjeberg.Myndighetene svarte da at de måtte ha godkjenning fra alle med navnet Winther. I 1928 krevde min bestefar og onkel at UiO skulle respektere at Knut Olavs navn var Winther og ikke Kristiansen. UiO har muligens vært litt tvilende, men da mine slektninger tok advokat til hjelp, erkjente universitet raskt at Winther var hans rette navn. Noe har altså skjedd i mellomtiden. De brevene jeg har, er delvis svar fra Justisdep. og fylkesmannen i Østfold, delvis tilbakesendte, påtegnede brev. Jeg har skrevet til Riksarkivet og spurt om de kan finne søknaden - som jeg altså mangler. Jeg har foreløpig ikke fått svar. Derfor benytter jeg Brukarforumet og hjelpere som dere. Takk også for lenken til navneloven.Laila:Kan du gi meg tips om hvordan jeg kommer i kontakt med Bergens-Wintherne på Vålerenga?Generelt: Jeg har et søskenbarn i Bergensområdet, nemlig på Mathopen. Han er sønn til min onkel, Knut Olav, heter selv Truls Olav, og arbeider på UIB. Hvis noen finner ham, vil det altså ikke bringe oss nærmere målet.Jeg er spent på fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Til alle som hjelper til: Jeg håper fortsatt å få hjelp til å finne min tippoldefar Christen Ni(e)lsens fødested og aner under dette temaet. Jeg håper at dere vil fortsette letingen. Når det gjelder Winther-navnet, oppretter jeg et nytt tema med henvisning til den utvekslingen av opplysninger m.v. som har foregått her. De som kan hjelpe meg med å finne ut hvordan Winther-navnet kom inn i min familie, bes følge meg over til nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Selv om Torunn (6) har lovet å undersøke kirkebøkene, men da jeg likevel var på Riksarkivet ble fristelsen for stor:Skjeberg mini I-6 pag. 405:Viet 25/6-1852: Ungk. Christen Nilsen - [føde- og oppholdssted] Løkka - 23 1/2 [år gammel] - [sønn av] huusmand Nils Svendsen Løkka - Pigen Berte Marie Gothesdatter Østbye - [føde- og oppholdssted] ..... Borgen - 26 [år gammel] - [datter av] Uægte af ..... Gothe Johannessen og Pige Anne Dorthea Corneliusdatter - [forlovere] Johannes Svendsen Navestad og Zacarias Nilsen ......Tekst i [] er mine forklaringer; ..... er utydet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skjeberg mini I-4 pag. 189:Christen Nilsen, f. 16/12-1828, dpt. 1/1-1829 - [foreldre] Huusmd. Nils Svendsen og Anna Marie Christensdatter, Løkka under ...... - [faddere; ikke notert]Skjeberg mini I-4 pag. 92:Berthe Göthesdatter, f. 25/9-1824, hjemmedøpt samme dag, dpt. 14/11-1824 - [foreldre] Anne Dorthea Corneliusdatter fra Berg Præstegd angir som fader ...... Jæger Göthe Johannesen Tör... under Borgen - [faddere; ikke notert][Tekst i margen ser ut til å fortelle at Anne Dorthea Corneliusdatter ble bedt om å reise tilbake til Berg da hun ikke hadde medbragt attest. Da en av fadderne het Sigri Corneliusdatter, kan vi ha navnet på ei søster.]Tekst i [] er mine forklaringer; ..... er utydet.Konklusjon: Folketellingenes opplysning om Skjeberg som fødested for Kristen Nilsen bekreftes. Noen tilknytning til Bergen og/eller Winther kan foreløbig ikke spores. Dersom tolkningen av ordet 'Jæger' er riktig, kan det bety at Göthe (en variant av Gaute?) var soldat. Da er det en mulighet for at han kan ha brukt Winther som navn, men til nå har vi ingen belegg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Kan Nils Svensen tænkes at være identisk med den man finder på Løkken gård i Skeberg, Østfold år 1865:Link: LenkeNils Svens., husfader, husmand med jord, gift, f. o. 1796 (69 år) i Borge. Hans kone (i så fald hans anden) Helene Andersdatter, f. o. 1801 (64 år) i Skeberg. Deres datter Grethe Nilsdtr, ugift, f. o. 1834 (31 år) i Skeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk til Ketil, Kristian og Simon for hjelpen!Kristian, disse opplysningene er jeg meget glad for. Du har oppklart en hel del. Se tema 16666 om videre oppfølging når det gjelder sammenhengen - eller mangelen på sammenheng - mellom Christen Nilsen og hans familie, og navnet Winther.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.