Gå til innhold
Arkivverket

[#16640] Ulik opplysning mellom kirkebok og klokkerbok


Gjest Rune  Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune  Nygård

I kirkeboka for Nesna over døpte i 1879 står det at Jakob Herman, døpt 27 des. er sønn av Krisitan Andersen og piken Kristine Jakobsdt. Kristian Andersen er oppgitt alder på 29 år og er ifra Stadsbygda, men da jeg sjekket klokkerboka står det skrevet at han er ifra Selbu. Hva er mest troverdig? Det står også at han er boende i Nesna, men jeg finner han ikke i FK verken i 1875 eller 1900. Mvh Rune Nygård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Her finner du i hvert fall en Kristian Anderen (f. 1851)i Stadsbygd i 1865-tellinga. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1625&kenr=0006&bnr=0057&ln=000>LenkeI 1875-tellinga finner jeg denne Kristian Andersen, født 1851. Det er ikke alt som stemmer, men det er såpass mange likheter at jeg tar den med:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Spørsmålet er jo egentlig om man kan stole mer på ministerialboka enn på klokkerboka når disse har motstridende opplysninger eller vice versa. Hvis klokkerboka var en avskrift av ministerialboka, vil jo feil lettere kunne oppstå i klokkerboka. Hvis klokkeren innhentet opplysninger på egen hånd eller brukte sin lokal- og personkunnskap, kunne vel det omvendte være tilfellet. Problemet er vel at det kan ha vært ulik praksis i forskjellige kirkesogn?Når så mye er sagt, taler jo Per Helges funn i FT 1865 av 'Christian Andersen' på Aasenden i Stadsbygd for at dette er rett prestegjeld. Noen slik person finnes tilsynelatende ikke i Selbu. Jeg ville forresten ikke helt utelukke at den aktuelle personen kunne være 'Christian Andreassen' på Finstad (se Lenke ). Riktignok er det forskjell på Andersen og Andreassen, men jeg har også sett at disse navnene er blitt blandet sammen i kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter å ha gjennomgått noen hundre MINI (ført av presten) og KLOK (ført av klokkeren)opp gjennom årene, har man merket seg at KLOK gjerne har tilleggsopplysninger og/eller rettelser som øker/korrigerer informasjonen gitt i MINI.Imidlertid har man også sett tilleggsanmerkninger i KLOK, som ikke akkurat er av den form som man vil anta at en slektsforsker fører inn i sin anerekke distribuert på nettet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune  Nygård

Takk for alle svar! Denne Christian Andersen fra Aasenden i FT 1865 har jeg bitt meg til tidligere da både fødselsår og fødested stemmer. Christian Andreasen fra Finstad kan heller ikke utelukkes, som Knut Bryn skriver har også jeg sett at disse navnene har blitt blandet sammen i andre kilder. Når det gjelder så kan heller ikke Kristian Andersen fra Malvik så stemmer både navn og fødselsår og det er jo som Per Helge skriver så likt at det ikke kan utelukkes.Når det gjelder kirke/klokerbøkerne så kan det være at det er praktisert noe forskjellig i prestegjeldene. Som f.eks som Knut Brun Skriver hvis klokkeren har skrevet av kirkeboka så kan han lett ha skrevet feil eller som Knut Fjogstad skriver at det kan ha kommet med rettelser eller tileggsopplysninger av kirkeboka. Men i dette tilfellet så virker det mest som at klokkeren muligens kan ha skrevet feil da jeg ikke kan finne noen Kristian Andersen som passer i Sælbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.