Gå til innhold
Arkivverket

[#16642] Skolekarakterer 1870-tallet


Gjest Tore Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Kristiansen

I skoleprotokoller fra 1870-tallet på Nordmøre, Edøy og Stangvik prestegjeld, brukte de tallkarakterer i de ulike fagene. Hva var beste karakter? Jeg har funnet karakterer fra 1-5. I Stangvik prestegjeld var det av og til minustegn bak noen karakterer. I Edøy prestegjeld ble det også brukt halvkarakterer, bl.a. 1,5.I søk på google har jeg bare funnet en side som viser til universitetskarakterer, og der er jo 1 best. 4 er laveste ståkarakter, slik som idag. Nå sitter jeg i Halsa og jobber litt med en gardshistorie og tok dessverre ikke med meg Historisk Leksikon, og det kan jo stå der. Er det noen som vet og som kan hjelpe?Protokollene fant jeg i Statsarkivet i Trondhjem og hvis det er noen som lurer på hvilke fag de hadde kommer de her: Norsk og Latin. Disse var markert med 'I Bogen'. De andre fagene var: Skjønsomhed, Bibelhistorie, Religion, Salmer, Skrivning, Regning, Læsebog. I Retskrivning og Sang var det ingen som fikk karakter i de kretsene i Stangvik som jeg sjekket. Fra Stangvik var det en eksaminasjonsprotokoll og der sto navn, alder (flere ganger feil), når eleven første gang hadde begynt i skolen og karakterer i de ulike fagene.I Edøy prestegjeld, 6. krets, (dessverre ikke den som jeg hadde mest bruk for), var det en skoleprotokoll hvor det også sto oppmøte på elevene. Noen var borte i ukesvis fordi de var på vårfiske, andre hadde ikke klær og var borte i flere uker. Dette var en interessant kilde for slektsforskere! Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.