Gå til innhold
Arkivverket

[#16644] Vilhelmine (Vilmiche) Christine Messel gift med J.A.C. Barclay de Tolly


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I boken 'Slektan Meidell..... med et tillegg om slekten Barclay de Tolly' av Sigurd Meidell står det at kaptein Johan Albrecht Christopher Barclay de Tolly var gift med Vilhelmine Christine Messel. I andre sammenhenger er etternavnet Mitzel. I boken antydes det at hun kan være datter av en sorenskriver Fredri Messel i Romsdal, men jeg ser ikke navnet Fredrik brukt verken på hennes barn eller senere i slekten. Paret ble gift 10/2 1729 på Voss. Jeg prøver å finne foreldrene til denne kvinnen som før ekteskapet i flere år bodde hos prestefamilien Weinwich på Voss.Er det en familær sammenheng her? Ser at navnet Vilhelmine Christine brukes også i familien Weinwich senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Det dør en Henrich Weinwich 'af det tyske fattighus' i 1751:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&variabel=0&postnr=22233&fulle=true&spraak=n>LenkeOgså dør det en annen Henrich Veinvich som er ungkarl i 1765:LenkeJohanna Magretha Veinvigh (også av det tyske fattighus) dør i 1758, og dette kan jo være dødsfallet til moren til den Vilhelmine Christine Messel du etterlyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Den antatte far til Vilhelmine Christine Messel/Mitzel, kan være den Frantz Missel som begraves i Nykirken 1707 'i kirchen under stolene med alle kl. og l.p.' (dvs at han ble stedt til hvile under kirken, det ble ringt med alle klokker og holdt likpreken. Ganske 'stor' begravelse med andre ord. Årstallet stemmer også, for han var jo 'salig' da hans barn ble født sammem år.Lenkemvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Hopper litt frem og tilbake...Dersom Wilmiche Christine født 1707 er rett person (hvilket det kan se ut som), finner du hennes faddere her på denne lenken:Lenkemvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for flotte svar. Jeg tror dere har rett i at dette kan være et fornuftig spor. Navnet Johanne eller Johanna går i gjen i etterslekten. Selvfølgelig kan det også være Johan som er blir til Johanne, det er jo alltid et ussikkerhetsmoment i forhold som ligger såpass langt tilbake i tid. I alle fall her får jeg noe å pusle med takket være gode hjelpere. Må få skryte av dere og dette forum.I går sendte jeg en mengde spørsmål inn og samme dag strømmer svarene inn på rekke og rad. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Koppskatt for Bergen 1689: Dette er vel sannsynligvis Johanne Magrethe Jeffis og hennes foreldre: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kopp1689&variabel=0&postnr=167&fulle=true&spraak=n>Lenke Døpte med fadre i Nykirken, Bergen: Ved dåpen har Henrich Veinvick og Johanne Magrethe sin datter, Caren, en fadder som heter Sine Messel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Hei Anne. Takk for din interesse. Du er inne på det riktige sporet for i dag har jeg fått e-post fra en Thor i USA som har gitt meg følgende opplysninger som jeg legger ut i dette forum i fall noen er på leting etter de samme personene. Jeg sender utdrag av det han har om Vilhelmine Christine som nå har fått familøienavnet Mitzel og hennes forfedre. Vennlig holsen IEFra Thor:Med hensyn til Johan Albrecht Barclay de Tolly, eller retter sakt, hans kone, Wilmiche Christine Mitzel, har jeg registrert: 1. Wilmiche Christine Mitzel 2.Frantz Mitzel (Fochs), begr 2 mai 1707 i Nykirken, Bergen. Han står ikke i borgerboken, men var vel skipper. Foreldre er ukjent for meg. 3. Johanne Margrethe Jeffis, f ca. 1692 i Bergen, begr 14 Feb 1750 i Voss.For hennes foreldre har jeg: 6. Willumb Willumbsen Jeffis, f i Newcastle (upon Tyne?), England, begr 12 jan 1707 i Nykirken, Bergen. 7. Christin (Jansdatter?) Gillis, f i Bergen(?), begr 25 Aug 1721 i Nykirken, Bergen.Jeg har ikke Willumb Jeffis foreldre men tror det er muligheter å finne dem. For Christin har jeg: 14. Jan(?) Gillis, født i Gdansk, Polen, død i Bergen.Willumb Willumbsen Jeffis skal ha vært født i Newcastle, England. Nå er det jo to Newcastler i England. Jeg har gjette på att han kom fra Newcastle-on-Tyne. Det ser ut som det var en William Jeffis i Newcastle-on-Tyne som hadde barn i det riktige tidsrom, menn en sønn William, vor Willumb Willumbsen Jeffis, har jeg ikke funnet.Ellers er navnet Jeffis en variant for Jeffries, hvilket het opprinnelig Geoffreys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Dette var jo kjempeflott - også for meg! Jeg vil veldig gjerne høre fra deg dersom du finner ut mer - eller får vite mer - om Willumb Jeffis og Christin Gillis. Min e-postadresse: oervi@online.noForøvrig finner du også informasjon om Willumb under Borgerbrev i Bergen 1600-1751. Her nevnes han som Willum Jeffes Spechan:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=borg1600&brukar=&loc=7591116&spraak=n&postnr=21&next=10>LenkeHan betalte også koppskatt i Bergen i 1683, og nevnes da som Willum Willumsen (styrmand):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ser at den siste lenken ikke fungerer. Har prøvd flere ganger uten resultat. Men du finner han iallefall under skattelistene, og videre under koppskatt for Bergen, 1683.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Eide

Hei Anne. Tusen takk. Jeg har fått flere opplysninger enn jeg kunne drømme om. Thor antyder at man kanskje kan finne mer om Jeffis osv, men jeg vet ikke hvordan det skulle la seg gjøre med mindre man oppsøker arkiv i England. Finnes det fora i England som ligner Digitalforum? Gdansk/Polen er kanskje en større sak? Kunne vi ettersøke disse personene her på Digitalforum? Det finnes utrolig mange kompetente folk som innehar mange kunnskaper også om forhold utefor Norge.Ennå en gang takk for interesse og lenker.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.