Gå til innhold
Arkivverket

[#16646] 'Malene Martins', frå Florø (Kinn) til USA 1914 - identifisering?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, digitalarkivets ft gir ofte flere opplysninger. Jeg liker imidlertid å bruke RHDs landsomfattende søk når jeg ikke vet hvor folk bor. Og, siden mine geo-kunnskaper er rimelig slette når det gjelder den del av landet vi befinner oss i i denne saken, så synes jeg RHD-tellinga er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marita Brandsøy Lystad

Ervik er en liten grend sør for Førde-fjorden, og tilhører Førde kommune. Kanskje det står noe i Førdes Bygdebøker om denne familien?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk for tipset - når du seier det hugsar eg å ha sett Ervik-skiltet på vegen mellom Naustdal og Førde.Er her nokon som har bygdebøker for denne garden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen!Jeg har kikket litt i Bygdeboka, men har ikke funnet noen klare svar på opphavet til denne Johannes Ervik. Noen kandidater finnes, men om noen av dem er den rette vites ikke.Jeg tror forøvrig du blander Ervik med Erdal. Erdal ligger mellom Førde og Naustdal, mens Ervik ligger på veien mellom Førde og Askvoll- tvers over fjorden for Naustdal.Kandidater til Johannes Ervik i Florø, født ca 1851:1. Johannes Olai Gjertsson f. 1849. Foreldre Gjert Andreas Sørensson f. 1816 Ervik og Oline Olsdotter f. 1800. Denne familien bodde en periode i Ervik, og seinere i nabogrenda Friborg. Kanskje en kandidat til Johannes G. Ervik??2. Johannes Sjursson f. 1847, utfl. USA 1881. Foreldre Sjur Paalson f. 1788 Ervik og Oline Sørensdotter f. 1810. Kan denne Johannes ha returnert fra USA og til Florø??3. Johannes Martinus Nilsson f. 1854 på Terva i Førde. Bor på Ervik mellom 1883 og 1884 med kona Anna Maria Madsdotter.I tillegg burde vi sjekke Naustdal, siden det i folketellingen for Florø står at Johannes Ervik kom fra Naustdal. Mange fra sørsida av fjorden (Ervik og nabogrender) gifta seg med Naustedøler. Kanskje var far til Johannes fra Ervik, mens han selv har vokst opp i Naustdal??Vi får leite videre, og se om den rette kandidaten dukker opp til slutt!Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.