Gå til innhold
Arkivverket

[#16650] Sprang, familienavn i Bergen


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Her er den andre nøtten: Sprang, Bergen. Hvor finner jeg opplysninger om slekten Sprang? Mitt utgangspunkt er en Anne Marie Dorothea Sprang født ca 1675 i Bergen.Hun var gift med Stephan Barclay de Tolly. Hvis en søker i mormonenes database, ser en at det er en rekke personer med navnet Sprang i Bergen og deromkring.Men hvor stammer navnet fra? Er takknemlig for ideer til videre leting. Vil takke alle som har hjulpet meg videre med brikker til puslespillet 'Slekt' i dag! --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har henne som datter av brygger i Bergen, borgerskap 1650, Jens Rasmussen Sprang, født i Steinberg i Holstein, død 1693, og Mette Carstensdatter Weilandt. død 1710 i Bergen.Kilde: Bergens Historiske Forenings Skrifter Nr.42, 1936, Thora Sollied.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Sprang kan jo være en såkalt knektslekt-det vilo si soldatnavn-for å skille soldatene fra hverandre-navnene ble oft egitt etter hvilke egenskaper personen hadde-dette var bl.a.veldig vanlig i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jens Rasmussen Sprang, f. i Holstein, TysklandEtternavnet Sprang avledes fra gammelhøytysk 'spranc' = Quelle = kilde (Das große Buch der Familiennamen, Horst Naumann mit Unterstützung der Gesellschaft für deutsche Sprache, Falken Verlag 1999)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for interessant svar. Det er jo stor forskjell på Quelle og Spranc, men vi tapper jo vann i springen så det er nok sammenhenger her som kan være føde i lang tid for språkforskere. Står det noe mer om familier med Sprang-navnet i denne boken slik at det kan være bryet verdt å prøve å få tak i den? Jeg synes det er morsomt å finne utgangspunkt for navn og dermed geografisk tilhørighet.Holstein er jo også platt-tyskens rike og beslektet i språk med norrønt.Jeg gleder meg over opplysningen. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror ikke det er noe Steinberg i Holstein, derimot to steder i Schleswig. De lokalhistoriske årbøkene (for hver Kreis) inneholder mye interessant stoff som kunne gi mere, men disse bøkene er ikke å oppdrive i Norge (derimot i biblioteker i Kiel og Schleswig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

'Das große Buch der Familiennamen' er en navnleksikon, som gir bare opplysninger om opprinnelsen og betydning på navn, ikke om geografisk spredning.dtv-Atlas Namenkunde (Vor- und Familiennamen im deutschen Sprachgebiet) av Konrad Kunze, 1999 gir mange geografiske opplysninger, men dessverre ikke om navnet Sprang.Tore har rett i at det ikke finnes noe Steinberg i Holstein, men jeg kjenner to steder Steinburg her:a) nord-øst for Hamburg, ved Ahrensburgb) nord-vest for Hamburg, mellom Itzehoe og ElmshornDet er jo ikke umulig at 'Steinberg' er en skrivefeil.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enig i det som Barbara skriver. Kan bare tilføye at heller ikke 'Duden. Familiennamen. Herkunft und Bedeutung von 20 000 Nachnamen' (2000), har navnet Sprang, derimot f eks Spranger, Spreng, Spring osv osv. Forekomstene og betydningene til stedsnavnene Steinberg og Steinburg finnes best hos Wolfgang Laur: Historisches Ortsnamenlexikon von Schleswig-Holstein (2. utg. = Veröff. des Sch.-Holst. Landesarchivs 28, Neumünster 1992).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Mener at jeg i mine utallige søk på internett var borti van Sprang. Hvis jeg husker riktig, kunne det da være mulighet for en nederlandsk tilknytning til navnet? Rent språklig er jo området nesten det samme. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.På denne lenken http://siec.winnem.com/ngievers.htm finner jeg følgende:Jan Jansen Gievers var født ca 1660, og ble gift ca 1688 med Benthe Cathrine Jensdatter Sprang (fs). Iht FamilySearch var Benthe Cathrine Jensdatter Sprang født 9. januar 1671 i Bergen. Foreldre er ikke oppgitt, men en Kiersten Jensdatter Sprang født 31. mai 1673 i Bergen har foreldrene Jens Rasmusen Sprang og Mette Carstensdatter Weilandt. Det er nærliggende å tro at dette også er Bente Cathrines foreldre.Det må vel være slektskap til andre Sprang i Bergen som lever samtidig, Hvordan henger dette sammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har nettopp fått en flott oversikt over Sprang slekt i Bergen og likeledes Mitzel/Metzel se innlegget 'Vilhelmine Christine Messel' her på forumet. Jeg har fått oversikten fra en i USA, men jeg spør om hans tillatelse til å referere det han skriver. Kan hende han gjør det selv også for han har fått adressen til dette nettstedet. Vi venter altså og ser. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger  Eide

Fra Thor som har bodd mer enn 50 år i USA, har jeg fått opplysninger om Sprang. Ser at han skriver Sternberg og ikke Steinberg. Finnes det et Sternberg i Holstein? Vennlig hilsen IEUtdrag fra Thor: Med hensyn til Sprang har jeg bare registrert: 1. Anne Maria Dorothea Sprang 2. Jens Rasmussen Sprang, f i Sternberg, Holstein, begr. 30 Mar 1693 i Domkirken, Bergen, gift 13 mai 1670 i Nykirken, Bergen med: 3. Mette Carstensdatter Weilandt, f i Bergen, skifte 9-19 jul 1710.Jeg har ingen foreldre for Jens Rasmussen Sprang. Derimot har jeg 8 barn for han og konen.Med hensyn til Mette har jeg: 6. Carsten Weilandt, sansynligvis død i Bergen. Han er visst den samme som Carsten bager, som i 1745 ved kopfskatten bodde i 2 Rode i Bergen.Jeg har ikke engang Anna Sophia von Derenthalls fars første navn. Derimot vet vi at han var også advokat. Derenthall er en gammel Øst-tysk eller Prussisk adelslekt, men forbindelsen i Riga har jeg ikke funnet. Jeg vet at det forekommer Tysk forskning i de gamle Prussiske adelslektene, men jeg har ingen kontakt med noen og er langt fra kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest andreas bolgien

har i går åpnet tema 'sprang-familien', kommer selv fra tyskland med en russisk farfar som selv skulle ha hatt norske aner, nemlig en 'fattig greve som heter sprang og som skulle ha flyttet fra sør-norge. spørs når der (antakelig før 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Siv Eidevik

Til Inger med innlegg 11, har du nummeret til det innlegget som du kaller Vilhelmine Christine Messel? Jeg har sett etter det her inne, men finner det ikke.Og til deg Andreas, leter også etter det temaet som du åpnet som sprangfamilien. Mvh Siv Eidevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Siv. Prøv tema 16644. Ellers viste det seg at Messel var galt og at damen heter Vilhelmine Christine Mitzel, men det tok litt tid før jeg fant det ut. Ellers har jeg en del stoff som jeg kan sende hvis du er interessert. vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik

Hei Inger! Ikke rart jeg ikke fant damen da nei. Takk for ditt raske svar foresten :-) Er veldig interessert i de opplysningene du sitter inne med så her er e-postadressen min: siven20@hotmail.com Hilsen Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Siv. Jeg har sendt deg en del opplysninger om Vilhelmine Christine Mitzel på oppgitt e-postadresse. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.