Gå til innhold
Arkivverket

[#16659] Jon Olsson Ospenget, Meldal. Hvem var hans foreldre?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg arbeider med en anetavle for et familiemedlem og er kommet til at Jon Olsson Ospenget hører med blant vedkommendes aner, men finner ikke hans foreldre. Denne Jon giftet seg med en Anne Larsdatter.Ospenget er en plass under bruk nr. 5, Sagvoll, under gårdsnr. 26, Haugen, i Meldal, Sør-Trøndelag. Ifølge bygdeboken for Meldal er Jon født 1802. I kirkebok for Meldal finnes imidlertid ingen Jon Olsson døpt i 1802. Den nærmeste i tid er Jon, sønn av Ole Andersson Lofshuus og Valborg Olsdatter. Denne Jon er døpt palmesøndag 1801. (Lofshuus er antagelig det samme som Laushus, gårdsnr. 27 i Meldal? I så fall en gård som sannsynligvis ligger i nabolaget til Haugen?).Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte at denne Jon er identisk med Jon Olsson Ospenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tror nok Ole Andersen Løfshus og Valborg Andersdt. er Jons foreldre, ja. (ut i fra faddrene til barna). De bodde på Kroken under Løfshus. Har ikke funnet Jon og Anes forlovelse eller giftermål i Meldal, men hvis hun var fra Orkdal, som det står i bygdeboka under Fagerlidalen, der de bodde senere, kan det være at de er gift der. Får ikke til å sjekke det med Orkdal, da jeg har lånt bort mikrokortene mine. Skal imidlertid prøve å få den som har lånt kortene til å se etter.Ole Andersen Løfshuskroken, f. 1760, har jeg sjekket en del rundt tidligere. Det er flere med samme navn i denne perioden, men de er ikke født i Meldal. Han er i Hølondaboka, Venn, forvekslet med en annen. Ole Andersen Kroken mener jeg bestemt er uekte sønn av Ildri Eriksdt. Foss, Oppstuggu, og Anders Olsen Stene, Sørgard. Begge fra Meldal.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Den ordner jeg, vet du, Inger! Takk for sist, forresten!Av kirkeboka for Orkdal framgår det at de giftet seg der 4. juli 1833: Ungkarl Jon Olsen, Løfshuus af Meldal, 31, sønn av Ole Andersen Løfshuus Meldalen og Pige Ane Larsdatter, Berset af Surendalen, 30, datter av Lars Olsen Berset Surendalen. Forlovere var Knud Jons. Opøyen og Erik Ols. Løfshuus.Vennlig hilsen Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Inger, Arnstein og Ola. Arbeidet med anetavlen er hermed bragt et bra skritt videre.At Ole Andersen Kroken er sønn av Ildri Eriksdatter Foss, Oppstuggu, og Anders Olsen Sten, Sørgård, ser jo helt rimelig ut, bl.a. fordi det ikke helt vanlige navnet Ildri er det Ole og Valborg velger for sin førstefødte datter.Slik jeg leser bygdebøkene for Meldal er Ildri Eriksdatter Foss, Oppstuggu, hun som ble født 1740, som nr. 5 i en søskenflokk på 9, og med foreldrene Erik Olsson, f. 1704, og hans kone Anne Jonsdatter, f. 1703. Og Ildris uekte sønn Ole Andersen Krokens far, Anders Olsen Sten, mener du, Inger, er sønn av Ole Bersvensson Oppigard Grefstad, f. 1699, og hans kone Kirsti Andersdatter Nordvoll, f. 1694, som bodde på Sten, Sørgard? Denne Anders er født 1733, som nr. 4 av 5 søsken, iflg. bygdeboka.Min 'oppdragsgiver' er samboer med en niese av meg og bosatt i Sandefjord. Jon Olsson Ospenget er hans tippoldefar, næmere bestemt hans farfars farfar gjennom sønnen Jon Jonsson Haugen (1843-1889), gift med Anne Johnsdatter Steigedal (1852-????), og sønnesønnen Johan Jonsson Steigedal (1887-1936), gift med Gjertrud Haldorsdatter Fagerhaug (1898-ca 1967).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ola: Takk skal du ha. Det var en interessant slektshelg.Hans: Ja, jeg kan ikke forstå annet enn at foreldrene til Ole Andersen er de som du nevnte her. Jeg hadde også Ildri-navnet som et avgjørende element.Grunnen til at jeg spurte hvilken forbindelse dette ble til denne slekta, er at jeg synes det er veldig interessant å vite hvor det ble av etterkommerne til de som bodde i bygda.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Inger:Jeg legger merke til at paret Valborg Olsdatter Solemsmo, f. 1763, og Ole Andersson Løfshus, f. 1760, som kaller opp hans mor Ildri når de døper sin eldste datter, også har navnet Mildrid blant sine egne aner, idet Valborgs farmor er Mildrid Eriksdatter Sørgard Resell, f. 1670, om jeg har tolket bygdebøkene rett. Her er det faktisk bare 2 generasjoner i løpet av 100 år, noe som ikke er helt vanlig. Jeg antar her at Mildrid og Ildri egentlig må være det samme navnet?Ellers vil jeg igjen få si deg og flere andre en hjertelig takk for kvikke og opplysende svar på mitt opprinnelige spørsmål.Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det stemmer nok slik du skriver det, bortsett fra at det må være en feil i bygdeboka at de skriver Mildri Eriksdt. Det skal nok være Jonsdt.. Hvis du ser på side 376, Sørgard Resell. Mildris foreldre er her oppført å være Ranni Olsdt. og Jon Eriksen. Kan også nevne at Mildri og Mons Syrstad fikk sitt første barn før de ble gift. Mari, f. 1687. Mildri måtte skrifte i kirken for at hun var 'besovet af Mons Syrstad soldat'.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.