Gå til innhold
Arkivverket

[#16663] Søstrene Jørgensdtr Bull fra Malangen, 1700-tallet


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg tror de er søsken. De bodde på Aursfjordgård og heter:Kirsten Jørgensdtr Bull, født ca 1701, død ca. 1773. Kalles også Kjerstin? Gisken Jørgensdtr Bull, født ca. 1703, død ca. 1789. Hun kalles også Gidsken/GidseleIfølge Ytreberg s 462 (Jeg har ikke funnet igjen tittelen på boka..): Etter alt å dømme må Gisken Jørgensdtr Bull ha hatt sitt barndomshjem i Senja og ha tilhørt den trønderske slekt Bull, hvor navnet Jørgen er alminnelig allerede på 1600-tallet.I manntallet 1661 finner vi 'enken Bull i Øyfjord'. Slekten nedstammer fra prost Jens Andersen Bull i Støren, prest der 1580, død 1610. En sønnedatter av ham, Lucia Bull, var gift med prost Niels P. Bredal i Tromsø, og døde på prestegården her i 1701.Jeg har på hjemlån C.S. Schilbred: 'Slekten Bull fra Trøndelag', 1976, men finner ingen forbindelseslinjer der. Kjenner noen anene til disse damene? Kirsten er min ane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Jeg har sett andre slektsgranskere som mener de er døttre av Jørgen Thomesen på Bakkeby i Malangen, med boken 'Slekter i Malangen (B. Ladnes)' som kilde.Det ble ingen tromsøferie på meg i år, så vi får håpe det finnes noen som kan grave dypere i dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Jeg har heller ikke registreret disse damer.Men, jeg kan i skifteregistret til Troms (her i Digitalarkivet), se at der blev afholdt skifte engang i perioden 1751-1796 efter Giske Jørgensdatter på Aursfjord, Gisund tinglag, se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

På baggrund af Per Inge Nilsens indlæg (nr. 3) kan man jo gætte på at:Jørgen Thomesen, Bakkeby er far til den:Peder Jørgensen, skifte 1771-1778 på Bakkeby, Hillesøy tinglag, se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sktnorm&variabel=0&postnr=1994&fulle=true&spraak=n>Lenkeog at Peder er far til denMartha Pedersdatter BULL der skiftes efter engang i perioden 1804-1805 på Bakkeby, Hillesøy tinglag, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Arnstein, Per Inge og Simon! Hjertelig takk for innlegg! Dette er jo kanskje et skritt nærmere Bull-familien. Jeg skal se nærmere på informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Det var måske på sin plads at citere hvad Per Helge Seglsten, Oslo, skrev i tema nr. 16615:«Skiftene befinner seg hos Statsarkivet i Tromsø. Min erfaring er at det går greit å bestille skiftekopier. Du betaler noen få kroner for kopiene - neppe mer enn et par, tre tiere. Det bør gå greit å bestille per epost, men du må nok belage deg på å få papirkopier tilbake (skjønt statsarkivet i Tromsø sitter også på avskrifter av enkelte (svært få, vil jeg tro) skifter).»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Linn Moan

Hei. Lurte på om du hadde funnet ut noe om Giskens opphav? Har henne i mi slekt også. Vet hun var født ca 1703, gift med Peder Olsen (ca 1702-ca 1793)i Aursfjord i Malangen. De hadde ved Giskens skifte i 1792 kun døtrene Ingeborg og Olava. Mvh Linn Moan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.