Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kari Larsen

[#16665] Brødrene Michaelsen i Oslo 1900

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Typograf? Otto (Nathanael) Michaelsen, født 22.9.1868, bodde i Bernt Ankers gt. 7, der det var kafé i 1. etasje og 20 beboere i 2. etasje: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&variabel=0&postnr=115787&fulle=true&spraak=n>LenkeRichard (Immanuel) Michaelsen, født ca. 1870, bodde alene i Løkkegt. 7, 3. etasje (også året etter), men ikke i 1899 og 1902 her: Lenke Under Trossamfunn står det at han er ' Udtraadt, intet Samfund 'Brødrene er født i Vadsø. De var ugifte og var min bestemors brødre, men hun traff dem aldri siden hun var adoptert bort.Hvor ble de av? Har de giftet seg og fått familie?Mer om Richard: Han dro til New York som kontorist Richard Michalsen, 24 år gammel, med Amerikalinjen 1894-05-07:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Jeg besvarer mitt eget spørsmål slik:Richard Michaelsen døde ifølge Trond Ballo i Kristiania 25.11.1902: [url="http://home.no.net/~tballo/1900_1909_death.htm>http://home.no.net/~tballo/1900_1909_death.htmOtto Michaelsens skjebne er fortsatt ukjent, men i 1900 bodde han som før nevnt i Bernt Ankers gate 7: LenkeEn typograf Otto Mikkels. emigrerte til USA i 1882, men han var 47 år da han emigrerte, og skulle jo være født i 1868, så det stemmer jo ikke noe særlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Holsve

Statsarkivet i Oslo MK 03 Oslo Skifterett dødsfallsprot Avd II C 1. 17.10.1899-08.06.1903 NR 1453.Meldt 25.11.1902Kontorist i Skifteretten Richard Immanuel Michaelsen, 32 aar gl. død idag i Løkkeveien 7 IV etg.Etterladte: Umyndige søskende hvori bl. telegrafistinde Emilie Michaelsen, Lødingen.Anmeldt af enke fru Kreibohm, Løkkeveien 7 IV. Eiede intet. Sks.av 30/1202 angaaende afdødes Livspoliser se J No. 337/1903.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Holsve

Trykkfeil i innlegget mitt: 'Umyndige' skal være 'Myndige'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Hjertelig takk Turid! Dødsårsaken er vel ikke så lett å finne? Da gjenstår bare Otto Michaelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turid Holsve

Johannes MINI 8, 1897-1917, k 4/11, s. 98, nr. 89.År 1902 Død 25. nov., begravet 1. Dec. Richard Immanuel Michaelsen, kontor, ug.I kolonnen 'Ved gifte Koner: Mandens, Ved Børn: Faderens Navn og Stilling': ??betj. Michael Julius MichaelFødt 12 Jan 1870 i Vadsø, konf. i Vadsø, fr?? militærtjeneste.Bopæl: Løkkev 7 IIIOppgiven Dødsaarsag: Pnevmonia (Pneumonia) crovposa (crouposa) = akutt form for lungebetennelse iflg. Karl Evangs 'Norsk medisinsk ordbok'Lege var tilkaldt og dødsfallet er anmeldt til skifteretten.Anmærkninger: V. Gravl. mand. kl. 2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Larsen

Takk igjen til deg, Turid! Fødselsdatoen hadde jeg ikke, bare året, og farens navn stemmer jo.Mange av brødrenes 12-13 hel-og halvsøsken har etterkommere - 8 av de 9 søstrene, men det ser ikke ut for at noen av de 5 brødrene har giftet seg og fått barn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.