Gå til innhold
Arkivverket

[#16671] Kuding, Kiøding, Kjøding


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Kjenner noen til dette etternavnet? Det dukker opp i Nord-Norge helt på slutten av 1600-tallet I mormonenes slektsdatabase finnes dette navnet i Pommern/Preussen,Sør-Tyskland og selvfølgelig med utvandring til USA, og videre i Kristinehavn i Sverige. Det finnes også i Bergen da helst skrevet Kiøding og med et annet navn i tillegg. Har noen flere opplysninger om opprinnelse og utbredelse i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg sendte et svar for litt siden, men ser ut til at det ikke kom frem eller havnet et helt annet sted. Navnet opptrer med forskjellige skrivemåter. Din Kieding er nok også en variant. Jeg kom på at dette navnet opptrer i Bergen sammen med Rosentraeder (riktig skrivemåte?) og det samme navnet finnes også i Danmark og Pommern osv. Jeg så en gang en internett side med Rosentraeder Kieding ? men har ikke kunnet finne den igjen. Jeg ser på din lenke i morgen og håper at denne kan bringe meg videre for jeg har brukt altfor mye tid på å løse dette mysteriet. I Nord - Norge er skrivemåten Kuding/Kjøding og for noen uker siden fikk jeg høre om mange andre varianter. Det er dette som gjør det vanskelig. Takk for interessen. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.