Gå til innhold
Arkivverket

[#16674] Trenger hjelp til å tolke Jakob Aalands 'avstyttingar'.


Gjest Roald Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

Det er blitt meg fortalt at Jakob Aaland hadde for vane å forkorte en hel masse ord og gårdsnavn når han skrev sine bygdebøker. Det var sikkert til stor hjelp for han og det hjalp sikkert på tiden det tok å skrive ned ting. Men for oss som skal lese og spore folkene han skriver om i bøkene sine, så er det til liten hjelp. Trenger derfor hjelp til å tolke noen forkortelser som jeg kom over i bydeboken Nordfjord 4. Davik, side 355. Rasmus Jensson Ohr. og Peder Pederson Kjd.Ohr og Kjd er antakelig forkorting for en gård, men hvilken gård? Jeg har sett i gårdsregisteret i Davik-boken, men jeg finner ingen gård som passer med denne forkortingen.Mvh R. Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hovudregelen når du les Aaland, er at det BERRE er gardar i same band som er forkorta. Dei frå andre band er skrivne fullt ut. Så les gjennom innhaldslista til du finn ein gard som liknar. Kjd er Kjøllesdal, Ohr - om det står det er det feilskriving for Orh som er Orheim. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Takker dere for svar og tips! Jeg hadde som du antydet skrevet forkortelsen feil, Orh skulle det vært og Orheim er nok gården Rasmus Jensson kom fra. Men da har i så fall Aaland fraveket 'hovedregelen' som du nevnte. For gården Orheim er ikke omtalt i Davik-boken, men i Eid og Hornindal.Jeg søkte altså foreldrene til Rasmus Jensson Orh. som er omtalt på gården Indre Totland, side 355 i Davik-boken. På side 381 i Eid og Hornindal-boken, på gården Orheim br.4., har jeg funnet et par som jeg mener må være foreldre til Rasmus Jensson. Jens Jonson Myklebust gift med enken Brite Rasmusdatter. ( Skulle noen som leser dette vite at jeg her er helt på jordet, så hadde det vært fint med en korreksjon.)Helt sikker kan jeg ikke være ut fra det som står i boken. For Aaland nevner sjelden barna til ekteparene han skriver om, men han må jo ha hatt oversikt over hvem som hørte til hvilke foreldre, i og med at han 'adresserer' folk han skriver om til forskjellige gårder i bøkene sine. Hadde vært litt enklere om han hadde delt de opplysningene med oss.Mvh R. Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.