Gå til innhold
Arkivverket

[#16686] Fregatten Najaden


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Finnes der mannskapslister fra Najaden sommeren 1912. Har hørt at mestertyven Ole Høyland var ombord og en annen kumpan ved navn Tengsareid,begge satt senere på Akershus. Skulle noen ha nevnte lister så var det kjekt om jeg kunne få de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra slaget ved Lyngør i 1812:'Najaden var nå et hjelpeløst vrak som kantret over mot babord, og skipet ble fylt gjennom kanonportene. Det oppsto brann akterut, og kl 22.10 nådde brannen fram til kruttmagasinet, og Najaden detonerte. 133 mann ble drept og 102 såret av Najadens mannskap på 315'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Najaden ble sjøsatt 26.10.1811 i Danmark, og gikk til Norge 28.02.1812. Da skipet ankret i Brekkestø på Justøya ved Lillesand den 29.02.1812, gikk akterskipet på grunn og ble litt ødelagt. Det ble så liggende til ut i mai i Christiansand for reparasjon, før det var innom Tvedestrand - noe før slaget ved Lyngør.Det er vel da påmønstringslistene fra perioden 29.02.1812 t.o.m. Tvedestrand du er ute etter?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Takk til Knut og Gunnar! Ved søk på nettet finner jeg Marinemuseet,der er foto av en modell og opplysninger om frgatten,kansje de der har mannskapslister. Det er Jacob Svendsen Tengsareid som jeg finner i Ft 1801 under Egersund sin skjebne som skal rulles opp. --------------- Sig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gunnar Aabøe

HeiSigbjørn, fant tilfeldigvis dette temaet i kveld, og lurte på om du fant ut noe om eventuell mannskapsliste for Najaden ?Det børe vel finnes militære arkiver som kan gi svar på dette. Planlegger et besøk på Marienmuseet i Horten i nærmeste framtid og da skal jeg spørre om noen der kan kjenne til dette. Håper ellers at det kan være andre her som kan ha opplysninger om dette.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Gunnar Aabøe.Mannskapslisten finnes i original på Riksarkivet, 'Søetatens Regnsskabssager, Pakke 155, Bilag No 54.' Den inneholder 343 navn, men dessverre ingen opplysninger om hjemsted. Her på AAks har vi en xeroxkopi av listen. (Fartøyarkivet, boks 221) I tillegg til mannskapslisten for Najaden finnes også navnelister for de andre fartøyene som deltok i slaget ved Lyngør.Med vennlig hilsenKjell Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.