Gå til innhold
Arkivverket

[#16687] Tønder Paulsen, Rødøy/Seattle


Gjest Norvald Halland
 Del

Recommended Posts

Gjest Norvald Halland

Denne karen var sannsynlegvis ein nevø av min oldefar si første kone, Dorthea Helene Olsdtr. Svenning, (f. 1840, g. 1861 Annanias Olsen Sylta). Tønder var fødd i 1878 (+/-) iflg. ft. 1900. På 1950 tallet levde han i eller nær Seattle, og var gift. Dette er basert på brev som han skreiv og som er bevart. Veit ellers ingenting om opphav eller etterkomarar. Har lagt merke til at det er folk i dette forum som har stor slektskunnskap frå dette området i Nordland. Eg prøver derfor på denne (litt lettvinte) måten å få på plass fleire brikker i eit stort puslespel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tonder Olai Norum Paulsen var f Rødøy 13.6.1878 som sønn av Paul Massenius Nilsen og Regine Marie Ellen Olsdatter. Faren var født i Lurøy mens moren kom fra Rødøy.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan M. Mathisen

Viser til forestående. Tønder utvandra 1910, uten at jeg vet hva som skjedde senere. Han var nevø av Dorthea. I anledning gårdhistorie er det av interesse å vite hva som skjedde med Dorthea videre i livet. Kan det sendes til undertegnede pr.brev og at det oppgis e-post adr. Jeg kan da sende det jeg har om Dortheas/Pauls aner noen generasjoner tilbake. Adresse: 8186 Tjongsfjorden. Mvh Johan Mathisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Takk for fin respons så langt.Til Laila: Det ser ut som eg vil kunna få ein del informasjon om familien i Rødøy, så no er eg mest forviten på om det finst etterkomar i Seattle (el. andre stader i USA)Til Johan: Skal senda det eg har om Dorthea og hennar etterslekt i post når eg får skrive det ut.mvh Norvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Norvald, du sier det er brev som er bevart, har du noen formening om hvilket navn TØnder brukte i USA? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner Tonder Paulsen i Sosial Sec. på denne linken Lenke Han døde i Jan 1965 i Washington. Han står oppført som født 13.6.1878 og det stemmer jo.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Nei, ikke jeg heller. Jeg har søkt igjennom alle med etternavnet Paulsen i 1930 censusen, men han er i allefall ikke der. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Eg har leita fram att brevet. Det er datert Seattle 6 aug., uten årstal. Konvolutt manglar, så det er ingen hjelp å få frå stempel e.l.. I brevet er kun 'min hustru' omtala, uten navn, ingen ting om evt. barn. Ut frå kjennskap til mottakar vil eg anta at det er frå tidleg 50-tall.Norvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Det demrar for meg at eg i min barndom kan ha høyrt Tønder sitt namn nemnt i samband med Alaska og/eller Vancouver, Canada. Laksefiskar?Norvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Aha! Kanskje han levde der, men senere flyttet til USA... Canada ... hmm Det er ett par 'eksperter' på Canada på forumet av og til. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det eneste forslaget jeg har er at du satser på at han døde i Seattle, Washington. Vanskelig å si fordi det ikke er nevnt noe bestemt sted i SSDI.En mail med de få dataene du har (fra SSDI). http://www.rootsweb.com/~waseags/og se om de kan hoste opp en obit eller en døds-notis som forteller noen om familie... eneste forslaget. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.