Gå til innhold
Arkivverket

[#16690] Bygdebok for Voss, Gard Seim - oppslag?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Noen som har lyst til å gjøre et oppslag for meg?Jeg vil gjerne vite hvem som var foreldre til:Peder Knudsen, f. ca. 1669, d. på Seim 1744, ogKari Andersdatter, f. ca. 1671, d. på Seim 1744.Ha en fin sønndag! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I 1701 var Peder Knudsen 33 år g., oppsidder på Seimb. Trolig var han sønn av Knud Pedersen, bonde på Seym i Voss i 1663 (Prestemanntallet for Nordhordland prosti). Jeg lurer på hvem Knud var gift med.Kari Andersdatter var Peders kone, men hvem var hun datter av?Er opplysninger om disse personene å finne i Vossaboki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Kindem har ikke fasit. Dette var faktisk litt komplisert.Om du ser på 1701-manntallet, vil du se at Peder bor på Seim i Gullfjordungen, fordi hans 'Seimb' ligger mellom 'Rødstad' og 'Finde'. Kindem fører ham opp både på Seim i Gullfjordungen og Seim i Viki, men slik jeg tolker bygdeboka, er det på Seim i Viki han hører hjemme. Dette reiser spørsmål om hvilke kilder Kindem har lagt til grunn, og til og med om Peder kan ha blitt plassert på feil Seim i manntallet i 1701.På Seim i Viki (Vossaboki bind IV s. 552) fører Kindem opp Hallbjørg Steffadtr fra Tvilde som var gift først med to Knut og deretter med Styrk Gudleikson f. ca. 1676. Hallbjørg har seks barn f. ca. 1678 - ca 1697, derav fire med første Knut og to med andre Knut. Hallbjørg dør 1743 og er etter alderen født ca. 1660. Knut nr. to er Knut Erlingson fra Øvre Rio. Dette går fram av skiftet etter Øystein Erlingson Jernes 16 jun. 1722.Kindem skriver på s. 551 at i 1659 het brukerne på Seim i Viki Torgeir og Knut. Dette kan godt være Knut Pederson fra 1663. I så fall er han en del eldre enn Hallbjørg. Da kan det kanskje tenkes at han har barn med en eventuell første kone, og at disse barna ikke kommer fram i et skifte som viser Hallbjørg sine barn. Dette er selvfølgelig bare en mulighet som må undersøkes om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk igjen for hjelpsomhet!Det slo meg ikke at 'Semb' fra 1701-manntallet ikke var den rette garden; glemte å sjekke nabogarder på mitt topografisk kart. Trolig har Kindem rett i at Peder hører hjemme på Seim i Viki. Da hans barnebarn Elie Nielsdatter gifet seg i 1780, kom hun fra 'Seim i Wiiger Otting'.Hvis det hadde eksistert noen skifteprotokoll for Knud Pedersen, hadde Kindem sikkert nevnt arvingene hans. Da er det vel sanseløs å plage arkivarene med et slik spørsmål. Det ser ut som om jeg må gi meg.Hva Kari Andersdatter angår - er hun omtalt hos Kindem i det hele tatt?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.