Gå til innhold
Arkivverket

[#16691] Simon Ellefsen og slekten Schelderup


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Er det mulig å prøve å oppnå kontakt med Simon Ellefsen, København gjennom dette forum? Jeg har prøvd på andre måter uten å lykkes. Skjønner at han er en travelt opptatt mann ut fra den fantastiske oversikten over familier han har lagt ut på nettet. Jeg vil gjerne ha rettet/tilføyd en utelatt gren med slektsopplysninger i familien Schelderup. Vet ikke om et slikt innlegg blir godtatt, men jeg våger å prøve siden jeg ser hans navn blant innleggene på dette forum. Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Hej Inger,du må meget gerne sende mig de korrektioner du har til Kaarbø/Schjelderup slægten. Men hvornår jeg får tid til at inkludere dem (kommer an på mængden) kan jeg ikke sige noget om.Beklager at jeg ikke på et tidligere tidspunkt har svaret på din epost, som jeg altså har modtaget.MvhSimon Ellefsen 'stoffer@proinf.dk'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Simon Ellefsen Takker for hurtig svar. Da har du altså fått en av e-postene.Jeg takker så mye foe din fantastiske registrering av slekter. Takket være disse har jeg funnet så godt som 1/4 av mine aner. Ikke skjønner jeg at du makter det. Jeg skal samle stoffet jeg har og sende deg det. Og det har ingen hast med oppdatering. Du gjør det når og hvis det passer deg. Det er riktig at det er Schelderup/Kaarbø linjen det er snakk om hvor det er utelatt et barn og dets videre etterslekt. Alt det andre i slekten er satt så riktig opp så det er fint om siste lille for oss etterkommere så viktige bit, kommer med.Du har min e-postadresse og kan kontakte meg privat og hvis ikke noe annet ønskes, bruker jeg e-postadressen du oppgir. Fortsatt god søndag! Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Til Inger. For oss andre med Schjelderup-aner vil det være fint om vi enten får dine tilføyelser lagt inn her eller en melding når Simon Ellefsen har fått sin side oppdatert med dine opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Her henger jeg meg på også, jeg er også interresert i å få vite når dette er oppdatert og eventuelt om det blir utgitt noe i bokform. Traff en mann på biblioteket her i Ålesund for noen uker siden som jobbet med denne slekten, så er det planer om noen bokutgivelse er jeg interresert i alt som vedrører denne slekten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg kan jo ikke holde på denne hemmeligheten her på nettet skjønner jeg. Og det er kanskje på tide å skrive noen linjer om det som i barnets slekt ble kalt det fortiede barn. Forhistorien. Det reiste tre brødre fra Lesja til Nord-Norge. Det var Wilhelm først, siden Ole og Erik Schelderup. Der oppe tok de etterhvert navnet Kaarbø etter gården de kom fra hjemme på Lesja, Kaarbø/Norderhus. Wilhelm, Ole og Erik og deres etterkommer ble en slags 1800-tallets gründere i Harstad og Lofoten. De kom alle til å gjøre et stort og viktig arbeide for utvikligen ikke bare i Harstad by, men også i Lofoten.Ingen kan frata dem den store innsatsen. Så var det barnet som måtte forties. Erik hadde et forhold til Ingeborg Kristina Ellingsdatter Høyer og paret fikk et barn uten å være gift. Det er vel dette som er utgangspunktet for alle år med fortielse. Barnet hette Regine Hansine Eriksdatter Kaarbø og ble født på Holm/Dyrøy i 1855.Erik giftet seg siden med en kvinne fra Tromsø og fikk mange barn som alle har fått plass i Olaus Smidts bok om slekten Darre Schelderup Kaarbø.Regine fikk ingen plass. Regine ble gift med Anton Peder Jensen, blant annet av Trane og Ærboe/Bagge slekt i Astafjord. Hun døde i Lavangen i 1912 året før faren døde i Vågan/Lofoten, den 10/5 1913. Jeg har en nøtt som har vært umulig å knekke. Ingeborg Kristina Ellingsdatter Høyers far Elling Hansen Høyer - her finner jeg verken mor- eller farsside.Han var født i 1772, tror jeg, og døde i 1848. Det antydes at det kunne være en slekt Høyer i Bergen som var hans familiebakgrunn. Men det er kanskje gjetninger. Så nå kan de som vil skrive om slekten Schelderup som er blitt like tallrik som havets sand, legge inn en ny liten gren. Vennlig hilsen Inger Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.