Gå til innhold
Arkivverket

[#16694] Lava Bergithe Korneliusdatter, Vågan i Lofoten.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei.Søker Lava Bergithe Korneliusdatter, f. 1816 i Vågan, Lofoten. Far: Kornelius Paulsen. Noen som vet hvem hennes mor, søsken og forfedre var? Hvor skal man lete? Hun var gift 1844 med Hans Pedersen,f. 1810 fra Ofoten. Noen som vet noe om henne og hennes mann? De skulle være bosatt i Skånland i Troms.Har søkt på etterl. for Troms uten svar. Håper noen her kan hjelpe. mvh ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Lava f. 1816 i Vågan, datter av Kornelius Paulsen, ukjent mor. Gift 1844 med Hans Pedersen, f. i Ofoten 1810, 6 barn. Bosatt i Otterå, Skånland. Kilde: Folk og slekt i Trondenes av Bergljot Holte Bjørkenes og Margareth Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og takk for svar. Men er dette Lavas foreldre? Hvem var søsken? Finnes det bygdebøker jeg kan lete i? Spørsmålet er hvor var hun fra og familien der?? Hvordan finner jeg det?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Vågan er dessverre et stort problem for slektsgranskere. Det fins ingen bygdebok, og da prestegården i Kabelvåg brant i desember 1873, gikk alle kirkebøkene tapt. Heldigvis fantes det klokkebøker fra 1844, og det har vært til litt hjelp. Ellers så fins det spredte kilder som kan hjelpe oss. Jeg skal prøve å se på det som jeg har tilgjengelig. Ut fra alderen på Cornelius og Ragnhild holder jeg det for sannsynlig at de er foreldrene til Lava, men det er selvfølgelig ikke godt nok. Vi må prøve å komme til bunns i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Ja, tilfeldigheter er merkelig. Jeg hadde skiftet etter Kornelius på min PC. Det ser ut som Lava, eller Olava, ble født etter farens død. Kanskje var hun tvillingsøster av Poul. Her er skiftet: 1816 12/12, Holand, Skifte etter Cornelius Paulsen, Holand, reg. 21. nov. 1815. Arvinger: Enken Randi Pedersdatter Sønnen Peder Corneliussen, 16 år Sønnen Andreas, 15 år Sønnen Simon, 12 år Sønnen Poul, 1/2 år Datteren Anne Corneliusdatter Datteren Sara Datteren OlavaInntekt: 52 - - 8 Utgift : 26 - - 5 Beholdning: 26 - - 3Formynder for de umyndige er Niels Poulsen Pundsletten,som er deres farbroder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og tusen takk for svar.Finnes det fødselsdatoer på denne familien, og hvor stammet Cornelius og Randi fra? Vet du noe om Hans familie, (O)Lavas mann? Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hans var født i Ofoten i 1810. Faren het Peder Johnsen, hvem mora var vet jeg ikke. For å finne ut av dette må du gå i kirkebøkene for Evenes, de har ikke jeg tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.