Gå til innhold
Arkivverket

[#16695] Torger Bachmann, Trondheim.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Søker forfedre, søsken, og barn av: Torger Jørgensen Bachmann, f.1760, gift 05.07.1786 i Strinda, Trondheim med Inger Johnsdatter, f. 1751. Et kjent barn: Johan Jørgen Torgersen Bachmann, f. 1786 i Trondheim, han reiste til Troms og ble gift der, det har jeg alt om. Torger var garversvend og de har bodd i Dronningensgate 37,?Kan noen sette meg på sporet? Eller hjelpe ?MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei igjen Har hørt at familien Bæckmann finnes i Hornemanns stamtavler, Trondheim.(arkivet i Trondheim). Er det noen mulighet at du/noen kan sjekke om det stemmer?Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På en alfabetisk liste over personer nevnt i Hornemanns stamtavler (Eirik Strøms nettsted) finnes ingen Bachmann/Bechman.Det finnes i 1801 i Trndh. en Johan Beckman med familie, men om disse har noe med din familie å gjøre, skal være uvisst.På Fam. S. (IGI) fant jeg i hvert Johan Jørgen døpt i Domkirken 30/4 - 1786, med farens navn oppgitt som Thorger Jørgensen.Videre - på Fam S (VRI) - fant jeg en Thorger Jørgensen Bach døpt 13/11 - 1763 i Meldal. Foreldre: Jørgen Bach og Siri. (I 1801 er Bak gårdsnavn i Meldal (Renneboe sogn)). Dette stemmer godt med Tørger Bæckmanns alder i 1801, 38 år.Det kan godt være et feilspor. Men folk som flyttet inn til byen på denne tiden, kunne finne på å forandre sitt etternavn til noe som lød 'fint' - fra Bach til Bachmann.Siden du oppgir vielsesdatoen - vet du da ikke navnet på deres fedre, eller er disse ikke nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei og takk for svar. Jeg tror at det er rette familie dette. Jeg vet ikke mer enn det jeg skrev om dem. Men hvem var Inger Johnsdatter? Hun var visst mye eldre enn sin mann.Hvor kom hun fra? Jeg takker for svar om det er noe mere du vet.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.